Taş Alicenap Ç. (Yürütücü), Bakan E., Arslan Y., Günkaya G., Güldemir O.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 2015 yılında kabul ettiği Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri'nin etkili bir şekilde iletilmesinde animasyon ve 3D canlandırma tekniklerinin önemini vurgulamaktadır. Animasyon teknolojileri artık sadece ekranlarla sınırlı kalmayıp, mekânın fiziksel ve algısal boyutlarını dönüştürerek daha kapsamlı deneyimler sunmaktadır. Bu bağlamda geliştirilen "6. Duyu Laboratuvarı" projesi, yeni teknolojik yazılımlar ve görsel-işitsel teknikleri bütüncül bir şekilde kullanarak izleyicilere mekânı fiziksel olarak yeniden tasarlayan ve algıyı zenginleştiren bir deneyim sunmayı hedeflemektedir. Projede, animasyonlar projeksiyon haritalama, sanal gerçeklik ve üç boyutlu modelleme teknikleriyle birleştirilerek, izleyiciyi hareketli bir hikâye anlatımının merkezine yerleştirmektedir. Örneğin, bir Osmanlı mutfağı deneyiminde, animasyonlar izleyicinin çevresindeki duvarlara ve masalara yansıtılarak, dönemi tüm duyularıyla deneyimlemelerine olanak sağlayacaktır. Merleau-Ponty ve Bergson'un algı ve zaman anlayışları, çalışmanın teorik arka planını oluşturmaktadır. Merleau-Ponty, bilincin zamanın pasif bir alıcısı olmadığını, aksine zamanın oluşumunun bilinci zorunlu kıldığını savunur. Zaman kavrayışı, nesnelerle olan ilişkimiz ve bedensel mevcudiyetimizle şekillenir (Tapınç, 2014, s. 166). Bergson ise geçmiş, şimdi ve gelecek arasındaki ayrımların zamanın doğasına aykırı olduğunu belirtir; zaman, iç içe geçmiş zihinsel durumlardan oluşur ve mekânsallaştırılamaz (Tapınç, 2014, s. 180). Bu felsefi yaklaşımlar, projenin teknolojik yeniliklerle birleşmesinde rehberlik etmektedir. Lazzarato (2007), Bergson'un zaman ve algı felsefesini günümüz video ve bilgi teknolojileriyle ilişkilendirirken, Uslu (2020) video teknolojisinin felsefi değerlendirmesinde Bergson'un önemini vurgular.