Eğitsel Robotik Öğretim Programının Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eğitsel Robotik Konusundaki Öz Yeterliklerine Etkisinin ve Çocukların Deneyimlerinin İncelenmesi


Yıldırım A. (Yürütücü), Şahin H.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Nisan 2025
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2026

Proje Özeti

Geçmişten günümüze baktığımızda teknolojik gelişmelerin hızla arttığına tanık olmaktayız. Hızla değişen bu çağ da çocukların teknolojik gelişmelere duyarsız kalmadığı bir gerçektir. Bu sebeple eğitimcilerin çağın gelişmeleri ışığında teknolojiyi çocukları destekleyecek şekilde eğitim sürecine dahil etmeleri gerekmektedir. Bu noktada özellikle robotik ve kodlama uygulamaları ile tüm çocukları tanıştırmak önemlidir. Okul öncesi öğretmenlerinin de bu konuda ihtiyaç duydukları bilgiye erişimini sağlamak gerekmektedir. Yeterli bilgi, beceri ve desteğe erişimi olan öğretmenler teknolojinin okul öncesi eğitimden itibaren uygun kullanımıyla eğitim süreçlerini zenginleştirebilir. Bu sebeple öğretmenlerin, temelden öğretmen adaylarının bu konuda desteklenmesi gerekmektedir. Literatür incelendiğinde çocuklarla eğitici robotik uygulamalarla çalışmalar yapıldığı ortaya konulmuştur. Fakat öğretmen adaylarıyla yapılan çalışmaların sınırlı olduğu görülmüştür. Bu bağlamda öğretmen adaylarının eğitici robotik uygulamalarla desteklenip bu becerilerinin geliştirilmesi önem arz etmektedir. Böylece öğretmen olduklarında çocuklarla bu uygulamaları kullanmaları noktasında kendilerine olan güvenleri de artacaktır. Bu projede öğretmen adaylarına eğitsel robotik öğretim programı uygulanıp, robot kullanımı konusundaki öz yeterliliklerine etkisi açıklanacak ve okul öncesi öğretmen adaylarının ve çocukların program sürecinde robot kullanımına yönelik deneyimleri betimlenecektir. Bu projede karma yöntem araştırma yaklaşımı kullanılacaktır. Araştırmanın nicel boyutunda öntest sontest kontrol gruplu desen; nitel boyutunda temel nitel araştırma deseni kullanılacaktır. Projenin çalışma grubunu okul öncesi öğretmen adayları oluşturacaktır. Proje kapsamında katılımcılara teorik ve uygulamalı eğitim verilip, etkilerine bakılacaktır. Ayrıca çocuklarla uygulamalar yapılacaktır. Proje sonunda öğretmen adaylarına yönelik oluşturulan programın ve verilen eğitimlerin, katılımcıların becerilerini olumlu geliştirmesi beklenmektedir. Öğretmen adaylarının bu konuda bilgisinin artırılıp, robotik etkinlikleri çocuklarla sınıfta uygulayabilir seviyeye gelmesi hedeflenmektedir. Ayrıca okul öncesi dönem çocuklarının robotik etkinliklerle tanıştırılarak gelişimlerinin desteklenmesi ve becerilerinin artırılması hedeflenmektedir.