Okul Öncesi Dönem Çocukları için Üretken Yapay Zeka Destekli Mahremiyet Eğitiminin Etkililiğinin Değerlendirilmesi, Küçük Ölçekli Genel Amaçlı Proje, Yürütücü


Dursun Ö. Ö. (Yürütücü), Basit O.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Haziran 2025
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2026

Proje Özeti

Bu araştırma, okul öncesi dönem çocukları için üretken yapay zekâ destekli mahremiyet eğitiminin

etkililiğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Dijitalleşmenin artmasıyla birlikte, çocukların hem çevrimiçi

hem de fiziksel ortamlarda mahremiyet ihlallerine maruz kalma riski yükselmekte ve bu durum bireylerin

bilinçli yetiştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Mahremiyet eğitimi, çocukların kişisel sınırlarını tanımalarına,

bedensel farkındalık geliştirmelerine ve güvenli sosyal ilişkiler kurabilmelerine katkı sağlamaktadır.

Çocuklara yönelik mahremiyet eğitiminin gerekliliği, farklı eğitim kademelerinde gerçekleştirilen

araştırmalarla ortaya konmuştur. Örneğin, okul müdürleriyle yapılan bir çalışmada, katılımcıların büyük

çoğunluğunun, okullarda mahremiyet eğitimi verilmesini gerekli gördüğü belirlenmiştir (Koçoğlu & Avcı,

2021). Benzer şekilde, ebeveynlerle gerçekleştirilen bir araştırmada, tüm katılımcılar mahremiyet

eğitiminin zorunlu olduğunu ifade etmiştir (Çakır, 2015). Özellikle erken yaşlarda kazandırılması gereken

bu eğitimin, okul öncesi öğretmenleri tarafından da farklı gerekçelerle önemli bulunduğu

vurgulanmaktadır (Çalışkan, 2019). Ancak, literatürde okul öncesi dönemde mahremiyet eğitimi

konusunda öğretmenler ve ebeveynler için yeterli eğitim materyallerinin bulunmadığı da görülmektedir.

Bu eksikliğin giderilmesi amacıyla, araştırmada üretken yapay zekâ desteğiyle geliştirilecek dijital

hikâyeler ve çoklu ortam materyalleri temel eğitim araçları olarak kullanılacaktır. Çalışma, Tasarım

Tabanlı Araştırma (Design-Based Research) yöntemi çerçevesinde yürütülecektir. Bu kapsamda,

öncelikle ilgili literatür taranarak üretken yapay zekâ (ChatGPT) eğitilecek ve mahremiyet eğitimi için

hikâye tabanlı dijital materyaller oluşturulacaktır. Geliştirilen materyaller, okul öncesi eğitim veren

öğretmenler ve ebeveynlere pilot olarak uygulanacaktır. Pilot uygulama sürecinde, çocuklarla ilgili

gözlemler, ebeveyn ve öğretmen görüşmeleri, kontrol listeleri ve araştırmacı günlükleri aracılığıyla veriler

toplanacaktır. Elde edilen veriler doğrultusunda materyaller iyileştirilerek daha geniş bir uygulama

alanında tekrar değerlendirilecektir.

Araştırma sonucunda, üretken yapay zekâ destekli eğitim materyallerinin çocukların mahremiyet bilinci

üzerindeki etkileri kapsamlı bir şekilde incelenecek ve çocukların mahremiyet kavramını anlama

süreçlerine sağladığı katkılar analiz edilecektir. Elde edilen bulguların, yapay zekâ destekli eğitim

araçlarının öğrenme sürecine etkisini ve pedagojik avantajlarını ortaya koyması beklenmektedir. Ayrıca,

ebeveynlerin ve öğretmenlerin mahremiyet eğitimi konusundaki farkındalıklarının artırılması, çocukların

güvenli sınırlar oluşturma becerilerinin desteklenmesi ve yapay zekâ destekli eğitsel araçların okul

öncesi eğitime entegrasyonuna yönelik bilimsel verilerin ortaya konulması hedeflenmektedir. Çalışmanın,

okul öncesi eğitimde yapay zekâ destekli eğitim uygulamalarına yönelik yenilikçi bir uygulama önerisi

sunmasının yanı sıra, eğitimciler ve ebeveynler için rehber niteliğinde bulgular sağlaması

öngörülmektedir.