Yıldırım A. (Yürütücü), Somuncu Çoksağır B.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026
Değişen ve gelişen teknolojiye uyum sağlayacak nitelikte bireylerin yetiştirilmesi gelecekteki iş gücü ihtiyacını etkileyeceği için günümüzde önemli bir konu haline gelmektedir. Günümüzde bireylerin nitelikli bilgiye ulaşabilmeleri ve teknolojiyi verimli kullanabilmeleri için bazı becerilere sahip olmaları gerekmektedir. Bu beceriler, yaşadığımız bilgi ve teknoloji çağının gerektirdiği etkin ve nitelikli birey profilinin taşıması ve sürekli olarak geliştirmesi gereken becerileri ifade eden “21. yüzyıl becerileri” kavramı altında toplanmaktadır. Hızla gelişen teknolojiler ve küreselleşme, çocukların sadece temel akademik bilgilerle değil, daha geniş bir beceri setiyle donatılmalarını gerektirir. Bilişimsel düşünme becerisinin 21. yüzyıl için temel bir beceri haline geldiği göz önüne alındığında, bu beceriyi bilgisayar bilimi dışındaki disiplinlere ve okullarda verilen eğitime dahil etmek önemli hale gelmektedir. Bu bağlamda önerilen bu proje okul öncesi dönemdeki çocukların bilişimsel düşünme becerilerini desteklemek amacıyla, 3 boyutlu modelleme ve yazdırma teknolojilerini kullanma deneyimlerini derinlemesine incelemeyi hedeflemektedir. Bu inceleme, söz konusu teknolojilerin çocukların bilişimsel düşünme becerilerine etkilerini keşfetmeyi amaçlayarak, bu becerilerin gelişimi için yenilikçi bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır. Proje, bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-66 ay aralığındaki çocuklarla gerçekleştirilecek olup karma desenli bir araştırma modeli benimsenecektir. Deney ve kontrol gruplarının karşılaştırılması yoluyla çocukların bilişimsel düşünme becerileri değerlendirilecektir. Çocukların bilişimsel düşünme becerisindeki değişimi tespit edebilmek adına TechCheck-K isimli bir ölçme aracı kullanılacaktır. Ayrıca çocukların 3 boyutlu modelleme ve yazdırma sürecine dair hisleri ve deneyimleri gözlem ve görüşmeler yoluyla derinlemesine incelenecektir. Önerilen projenin, teknoloji ile iç içe bir toplumun gerektirdiği birey profiline koşut olarak çağın gerektirdiği iş gücüne ulaşmadaki eğitim basamağı çerçevesine önemli bir katkı sağlayacağı umulmaktadır. Ayrıca bu projenin, okul öncesi dönemdeki çocukların bilişimsel düşünme becerilerini desteklemek için eğitimcilere ve araştırmacılara önemli bir yol haritası sunacağı ve 3 boyutlu modelleme ve yazdırma teknolojilerinin eğitimde etkili bir şekilde kullanılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.