Kaya E. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024
“Lise ve Üniversite Öğrencileri için Oyun Temelli Öğrenme” adlı etkinlikle farklı kurumlarda eğitimlerine devam eden doktora programına kayıtlı sosyal bilimler öğrencilerinin, eğitim alanına mensup ve oyun konusunda uzman eğitmenlerden eğitim almaları yoluyla sınıf içi ve/veya dışında kurgulayabilecekleri oyunları öğrenmeleri hedeflenmektedir. Potansiyel akademik kaynak olan bu katılımcıların, verecekleri dersleri oyunlarla desteklemeleri ile hem öğrenme motivasyonunun hem de eğitim niteliğinin arttırılması beklenmektedir. Günümüz teknolojileri sayesinde gerçek hayatta, geleneksel oyunlar azalıp unutulmaktadır. Çocukluk çağındaki bireylerin dijital oyun bağımlılığı ve obezite gibi yeni sorunlarla karşılaşması ile oyun alanlarında yeni çözüm arayışına gidilmiştir. İç mekânlara kurulan oyun alanlarına alternatif olarak çocuğu dışarıya çeken, çocuğun enerjisi ile ışık, ses üreten, çocuğa çocukluğunu yaşatan yeni nesil çocuk oyun alanları tasarlanmaya başlanmıştır (Kahya-Canlı ve Demirarslan, 2020, s.71). Bu nedenle sanal-dijital oyunlardan kaynaklanan sorunlar arttıkça insanların gerçek hayattaki oyunların değerini anlamaya başladıkları söylenebilir. “Dünya ancak oyun ve oyuncaklar sayesinde kötülüklerden arınarak mutluluğun, huzurun hüküm sürdüğü bir mekâna dönüşür” diyen Sunay Akın, böylesi bir mekânda bisikletin, kartların ve gazoz kapaklarının - paylaşımı; kibrit, ilaç ve müzik kutusunun - mutluluğu; kumbaranın - hayalleri ve ümidi; kâğıt gemilerin - unutulmayan geçmişi; top oyunlarının güven ve dostluğu; masal kahramanları ile oynanan oyunların ise barışı ve huzuru temsil ettiğini ifade etmektedir (Saltık, 2012, s. 151). Oyunlara yalnızca okul öncesi dönemde ya da çocukluktaki öğrenmede değil yetişkinlikte de başvurulmaktadır. Yetişkinlerin hayal gücünü, yaratıcılığı, problem çözme yeteneklerini ve duygusal iyilik halini destekleyen oyunların endorfin stresini ve depresif duygulanımı azalttığı bilinmektedir. Öte yandan empati, şefkat, güven ve başkalarıyla yakınlık kurma gibi sosyal becerileri geliştirdiği de bir gerçektir.