Cankuvvet Aykut N., Yaşar Gündüz E., Yırtık H. N., Selvi Balo S. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2025
Ülkemiz özellikle son yıllarda yabancı uyruklu öğrencilerin öğrenim amacıyla geldikleri bir ülke haline gelmiştir. Yapılan araştırmalar, üniversiteye uyum sağlamakta zorlanan öğrencilerin birtakım sorunlar yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Literatür incelendiğinde yabancı uyruklu öğrencilerin karşılaştığı tüm sorunlar arasında en çok zorluk yaşanan alanın dil ile ilgili zorluklar olduğu belirtilmektedir. Dil ve konuşma terapisi (DKT) mesleği gibi ülkemizde gelişmekte olan bir bölümün ders içerikleri ve kazanımları düşünüldüğünde yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları dilsel sorunların göz ardı edilemez düzeyde olması kaçınılmazdır. Pek çok bölümde yabancı uyruklu öğrencilere yönelik çalışmalar yürütülmüş olmakla birlikte, ülkemizde 2012 yılında açılmış olan dil ve konuşma terapisi bölümü lisans eğitim programında öğrenim görmekte olan yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim deneyimlerine ilişkin bir araştırma yürütülmemiştir. Alanyazındaki bu ihtiyacı gidermek amacıyla mevcut araştırmanın yürütülmesi planlanmıştır. Bu motivasyondan hareketle, mevcut araştırmanın konusu, Türkiye’de Dil ve Konuşma Terapisi Bölümünde lisans eğitimi alan yabancı uyruklu öğrencilerin deneyimlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda ‘Anadolu Üniversitesi Dil ve Konuşma Terapisi bölümündeki yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin eğitim deneyimleri nasıldır?’ sorusunun cevabı aranacaktır. Mevcut projenin alanda yürütülmüş ilk çalışma olması, DKT alanında çok kullanılmayan nitel yöntem ile desenlenmiş olması özgün değerini ortaya koymaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülecek ve 10-12 kişilik DKT lisans öğrencisinden odak grup görüşme tekniğiyle veriler elde edilecektir. Betimsel analiz ile bulguların ortaya konması planlanmaktadır. Çalışma sonunda ortaya konacak bulgular alanyazını zenginleştirecek, dil ve konuşma terapisi bölümlerinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin deneyimlerinin daha iyi anlaşılmasını sağlayacak, bu deneyimler temelinde sunulacak önerilerle hem öğrencilerin eğitim deneyimleri iyileştirilecek hem de alanda verilen eğitim kalitesinin arttırılması sağlanacaktır.