Terzi Ç. (Yürütücü), Özdere M.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2014 - 2017
Bu araştırmanın amacı, görüşlerine dayalı olarak öğretmenlerin okullarında maruz
kaldıkları şiddet olayları, bu olayların nedenlerine ilişkin bireysel ve örgütsel faktörleri
ortaya çıkarmak ve bunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirmektir. Araştırmanın evrenini
2015-2016 eğitim-öğretim yılı Niğde ili Merkez ilçede yer alan resmi liselerde görev
yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel
tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlere
yönelik şiddet anketi ve okul iklim ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlere yönelik şiddet
anketi araştırmacı tarafından geliştirilmiş, okul iklim ölçeği ise alanyazında var olan bir
ölçeğin uyarlamasıdır. Araştırmanın bulgularına göre, erkek öğretmenler kadın
öğretmenlere, lisansüstü mezunu öğretmenler lisans mezunu öğretmenlere, 6-10 yıl arası
mesleki kıdeme sahip öğretmenler 1-5, 11-15, 16-20 ve 21 yıl üzeri mesleki kıdeme sahip
öğretmenlere göre daha sık şiddete uğramaktadır. Ayrıca C tipi liselerdeki öğretmenler A
ve B tipi liselerdeki öğretmenlere göre, meslek liselerindeki öğretmenler genel liselerdeki
öğretmenlere göre, kırsaldaki liselerdeki öğretmenler şehirdeki liselerdeki öğretmenlere
göre ve büyük liselerdeki öğretmenler daha küçük liselerdeki öğretmenlere göre daha sık
şiddete uğramaktadır. Araştırmanın bulgularına göre okul ikliminin başarı baskısı ve
kurumun savunmasızlığı alt boyutlarının öğretmenleri şiddetten korumada, meslektaş
liderliği ve profesyonel öğretmen davranışı yaşanan olay sonrası öğretmenlerin iyileşme
süreci adına daha önemli olduğu söylenebilir. Fakat öğretmenlere yönelik şiddet sorununa
öğretmenlerin ve okulların belirli özelliklerinden ziyade öğrencilerin akademik başarı
düzeyi, sosyoekonomik ve sosyokültürel seviyeleri açısından yaklaşılmasının daha
önemli olduğu söylenebilir.