Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Drama Yoluyla Sosyokültürel Konuların Öğretimine Bir Örnek: Göç Olgusu


Pehlivan Yılmaz A. (Yürütücü), Kıral N. Z.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2025
  • Bitiş Tarihi: Mart 2026

Proje Özeti

Bu çalışma, bir sosyokültürel konu olarak göç olgusunun sosyal bilgiler öğretmen adaylarına yaratıcı drama yöntemi kullanılarak öğretilmesine ilişkin öğretmen adaylarının deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılacaktır. Bu kapsamda, bir devlet üniversitesinde sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 20 öğretmen adayının göç konusuna ilişkin algısını anlamlandırmak üzere odak grup görüşmesi yapılacaktır. Daha sonra araştırmacılar tarafından hazırlanmış yaratıcı drama ders planları kullanılarak sınıf içi uygulamalar yapılacak ve yapılan uygulamalar video kamerayla kayda alınacaktır. Uygulama sonrası öğretmen adaylarıyla yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler yapılacaktır. Elde edilen veriler NVivo 1.6.1. programı ile analiz edilecektir. Verilerin analizinde tümevarımsal analiz (içerik analizi) tekniği kullanılacaktır. Elde edilen veriler satır satır analiz edilerek önce kodlara daha sonra temalara ulaşılacaktır. Elde edilen temalar bulgularda açıklanacaktır. Araştırma bulguları kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyo-kültürel bir konu olan göçün öğretiminde yaratıcı drama yönteminden nasıl faydalanacağının algılaması ve göçe yönelik  farkındalık oluşturması beklenmektedir. Çalışmanın sonuçlarının, geleceğin öğretmenlik mesleğini gerçekleştirecek olan öğretmen adaylarına sosyo-kültürel konuların aktarımında yeni bir bakış açısı sunacağı ve sosyal bilgiler eğitimi literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.