Start Up Eğitimi İçerik Hazırlama Araştırması


Baraz A. B. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Haziran 2025
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2026

Proje Özeti

Girişimcilik eğitimi bireylerin yaratıcı düşünme, risk alma ve problem çözme gibi girişimci becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Geleneksel girişimcilik eğitiminde, girişimci adaylarına ağırlıklı olarak iş planının nasıl hazırlanacağı konusunda ayrıntılı bilgiler aktarılmaktadır.

Ancak geleneksel girişimcilik eğitimi, Start-Up'lar için yeterli değildir. Çünkü internet teknolojileriyle çözümler sunan Start Up’ların kurulması, ekip yapısı, fon bulması, satış çabaları geleneksel işletmelerden oldukça farklıdır. Start Up’ları kuran girişimciler de farklıdır: Genellikle bir soruna çözüm bulmak için yola çıkan, teknolojiyi bilen gençlerdir ve yaklaşık 10 yılda farklı başlangıçlara yönelmektedirler. Geleneksel girişimcide risk düşük, getiri azdır. Start Up girişimcileri 10 yılda milyar dolar düzeyine erişebilmektedir (Unicorn).

Start Up girişimcisinin fon bulma yöntemi farklıdır (Tohum, Seri A, B,C). Start Up girişimcisinin paradigması farklıdır. Bir sorunu internet teknolojileri kullanarak çözmek üzere yola çıkar. Miras modeli de farklıdır. Geleneksel girişimci, işi çocuklarına, torunlarına bırakmak üzere işletmeyi kurar. Start Up girişimcisi ortalama 6-8 yıl içinde kurduğu işten çıkıp (exit), yeni yatırımlara yönelir. Start Up girişimcisi geleneksel göre daha küresel bir iş modeli üzerine odaklanır.

Start Up’larda kadrolar farklıdır: CEO, CTO, PM, Developer, Organizer, CMO, CFO, Rain Maker, CSM gibi geleneksel örgütlerde olmayan kadrolar ve işler vardır. Start-Up girişimciliği; müşteri geri bildirimi, performans göstergeleri (KPI), hızlı prototipleme, çevik yaklaşım ve iş modeli inovasyonu gibi unsurları içeren farklı bir pedagojik yapı gerektirir.

Mevcut literatürde bu tür programların tasarımına dair çok sayıda model önerilmekle birlikte (Business Model Canvas, Design Thinking, Lean Start-Up vb.), bu modellerin nasıl bütüncül bir eğitim içeriğine dönüştürülebileceğine dair ampirik araştırmalar sınırlıdır.

Bu projenin amacı; start-up odaklı girişimcilik eğitimlerinin içerik tasarımına yönelik, kuramsal temellere dayalı, modüler ve uygulanabilir bir içerik modeli geliştirmektir. Bu kapsamda, mevcut eğitim programları analiz edilecek, ulusal ve uluslararası iyi örnekler incelenecek, uzman görüşlerine başvurularak özgün bir içerik önerisi geliştirilecektir.

Bu projeyle; Start Up Kurucusu, Tekno Park Yöneticisi, Melek Yatırımcı gibi farklı uzmanların katkılarıyla normatif bir Start Up Eğitimi’nin içeriğinde hangi konulara yer verilmesi gerektiği bilimsel yöntemlerle belirlenecektir. Bulgular kamuoyu ile paylaşılacaktır. Bulguların KOSGEB, Kuluçka Merkezleri, Tekno Parklar gibi Start Up eğitimleri veren kurumlara sunacakları eğitim hizmetlerinde rehber olması beklenmektedir.