Pehlivan Yılmaz A. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2025
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde geleneksel çocuk oyunlarının kullanımının öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik ilgi ve tutumlarını nasıl şekillendirdiğinin anlaşılmasıdır. Araştırmada, karma yöntem desenlerinden gömülü iç içe geçmiş desen kullanılacaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Orta Anadolu bölgesinde bulunan bir devlet ortaokulunda 2024-2025 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri ve o sınıfın sosyal bilgiler öğretmeni oluşturacaktır. Araştırmada nicel veriler, Çetinkaya ve Hatay Uçar (2019) tarafında geliştirilen “Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve Tahiroğlu ve Aktepe (2015) tarafından geliştirilen “4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanacaktır. Araştırmada uygulama öncesi ölçekler ön test olarak uygulanacaktır. Daha sonra, geleneksel çocuk oyunları kullanılarak sosyal bilgiler dersi işlenecektir. Gönüllü katılım formunu imzalayan öğretmen ve öğrencilerle amacına uygun olarak yapılan her etkinlik sonrası yüz yüze yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler yapılacaktır. Uygulama sonrası tekrar ölçekler son test olarak uygulanacaktır. Ayrıca, uygulama bitiminde genel değerlendirmeye yönelik de öğretmen ve öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilecektir. Uygulama sürecinde araştırmacı günlüğü tutulacak ve öğrencilere de yapılan etkinliklerle ilgili öğrenci günlüğü tutturulacaktır. Çalışma sonunda bu günlükler toplanacak ve nitel verilerin bir kısmını oluşturacaktır. Verilerin analizinde SPSS ve Nvivo programlarından yararlanılacaktır. Nitel veriler satır satır kodlama yapılarak temalar ortaya konacaktır. Nicel verilerde ise öğrencilerin öntest sontest puanları karşılaştırılacaktır. Alanyazın incelendiğinde, geleneksel çocuk oyunlarıyla ilgili olarak öğretmen ve öğrenci görüşlerine yer veren çalışmaların olduğu görülmektedir. Ancak, alanyazında Sosyal Bilgiler dersi içerisinde geleneksel çocuk oyunlarının kullanımının öğrencilerin ilgi ve tutumlarını nasıl şekillendirdiğine dair bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu açıdan, çalışmanın alanyazındaki bir boşluğu dolduracağı düşünülmektedir.