Çevrimiçi Uzaktan Eğitimde Eşzamanlı Oturumlara Katılım ile Öğrenen Başarısı Arasındaki İlişki


Aydemir M. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ekim 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2023

Proje Özeti

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde çok sayıda öğrenene daha fazla erişim ve esneklik sağlamak amacıyla uzaktan öğretim yöntemi
kullanılmaktadır. Açıköğretim sisteminde bilgi ve iletişim teknolojilerindeki (BİT) gelişmelerin bir sonucu olarak öğrenme etkinlikleri ve
malzemeleri dijitalleştirilerek içeriklerin öğrenenlere aktarılmasında BİT kullanılmaktadır. Açıköğretim sisteminde öğrenenlere sunulan eöğrenme
hizmetleri arasında video konferans yoluyla gerçekleştirilen eşzamanlı oturumlar (canlı ders etkinlikleri) da yer almaktadır.
Geleneksel eğitim ortamlarında derslere yüz yüze katılımın öğrenci performansına katkı sağladığı ile ilgili çalışmalar olsa da çevrimiçi eğitim
ortamlarında eşzamanlı oturumlara katılmanın öğrenen başarısı üzerine olan etkisi ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın
genel amacı çevrimiçi uzaktan eğitim ortamlarında sunulan eşzamanlı oturumlara öğrenenlerin katılma durumları ile başarıları arasındaki
ilişkiyi irdelemektir. Özelde ise çalışmanın amacı, Açıköğretim Sistemi derslerinde sunulan eşzamanlı oturumlara öğrencilerin katılma ve
sonrasında izleme durumları ile başarı puanları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu bağlamda araştırmada şu sorulara cevap aranacaktır:
a. Öğrenciler eş zamanlı oturumlara ne ölçüde katılmaktadırlar (aktif katılım, sonradan izleme, katılmama ve izlememe)?
b. Öğrenciler hangi saat ve günlerdeki eş zamanlı oturumlara daha fazla ya da az katılmaktadırlar?
c. Öğrenciler hangi derslerdeki eş zamanlı oturumlara daha fazla ya da az katılmaktadırlar?
2. Canlı derslere (eşzamanlı oturumlara) katılma durumları (aktif katılım düzeyleri, sonradan izleme, katılmama ve izlememe) ile ders
başarı puanları arasında bir ilişki var mıdır?
3. Canlı derslere (eşzamanlı oturumlara) katılma durumları (aktif katılım düzeyleri, sonradan izleme, katılmama ve izlememe) öğrenen
özelliklerine göre farklılaşmakta mıdır?
a. Demografik özellikleri (yaş, cinsiyet, meslek, yaşadığı yer)
b. Program türü
c. Kayıt türü
d. Engel durumu
Çalışmada, amaç ve araştırma sorularından da anlaşılabileceği gibi deneysel olmayan tarama araştırması modellerinden biri olan betimsel
model benimsenecektir. Bu bağlamda ilgili değişkenler arasında bir neden-sonuç ilişkisi sorgulanmayacak sadece birlikte nasıl bir değişim
olduğu gözlemlenecektir. Elde edilen bulgular, yaşamboyu öğrenme kuramsal çerçevesinde yorumlanacaktır. Belirtilen projeye yönelik olarak
elde edilecek bulgular, Açıköğretim sisteminde e-öğrenme hizmetleri bağlamında sunulan canlı ders etkinlik zamanlarının düzenlenmesi ve
verimliliğinin artırılmamasına yönelik çalışmalara öncü veri sağlayacaktır. Projeden elde edilecek sonuçlar, açıköğretim faaliyeti yürüten
kurumlardaki öğrencilerin canlı ders etkinliklerinden en fazla yararı sağlayabilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılabilmesi bağlamında
politika geliştiricilere, üniversite yöneticilerine ve uzaktan eğitim alanında çalışma yapan akademisyenlere katkılar sağlayacaktır.