Öztürk Başpınar N. (Yürütücü), Şen O., Karaman H.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024
Kariyer uyumu bireyin kariyer geçişlerinde karşılaşacağı zorlu durumlarla baş edebilmesini
sağlayacak kaynaklara sahip olmasıdır. Kariyer uyum yeteneği çalışanların sosyal yaşam
uyumluluğunu belirli düzeyde değiştiren, çalışma yaşamında rolleri bağlamında karşılaştıkları
veya karşılaşabilecekleri travma ve geçişlerde başa çıkmada ihtiyaç duydukları bireysel
kaynakları gösteren psiko-sosyal yapıdır. Kariyer uyum yeteneği çalışanları değişen çevre-iş
koşulları belirsizliklerine, öngörülemeyen değişimlere karşı hazırlıklı kılmakta ve bu süreci
doğru şekilde yürütebilmelerini kolaylaştırmaktadır. Özel veya kamu sektörü faaliyetlerinin
temel unsurları bürolar olduğundan bürolarda önemli rolü olan büro yönetici/yardımcılarının
hizmet içi eğitim uygulamalarıyla geliştirilmesinin kariyer uyumlarına katkısı olacağı
öngörüsüyle konu araştırmaya değer görülmüştür. Araştırmanın temel sorusu “büro yönetici
ve yardımcılarının kariyer uyum yeteneklerinin ve büro teknolojisi yeterliklerinin hizmet içi
eğitimle geliştirilmesi mümkün müdür?” şeklinde belirlenmiştir. Araştırma temel sorusu ve
problem durumu nedeniyle karma olarak tasarlanan araştırmanın evrenini Anadolu
Üniversitesi büro yöneticileri/yardımcıları, örneklemini Anadolu Üniversitesi Açıköğretim
Sisteminin yurtiçi/yurtdışı büro yönetici/yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel
boyutunda veriler iki ölçek yardımıyla elektronik ortamda toplanmıştır. Verilen yanıtlar analiz
edildikten sonra katılımcılara uzaktan hizmet içi eğitim verilmiştir. Ardından katılımcılara
hizmet içi eğitim öncesi uygulanan ölçek formları (ön test) hizmet içi eğitim sonrası yeniden
(son test) uygulanarak katılımcıların hizmet içi eğitim öncesi ve sonrası verdikleri yanıtlar
karşılaştırılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu durum çalışması olarak desenlenmiştir. Veriler
katılımcılardan yine elektronik ortamda ve yarı yapılandırılmış sorularla toplanmıştır. Yapılan
nitel araştırma nicel araştırma bulgularının derinlemesine anlaşılmasına yardımcı olmuş ve
son olarak veriler bütüncül olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın büro
yönetici/yardımcılarının kariyer uyum yeteneklerinin ve büro teknolojisi yeterliklerinin
hizmet içi eğitimle desteklenmesi yönünde eğitim programcılarına ve örgütlere yol gösterici
olacağı düşünülmektedir.