Büro Yönetici ve Yardımcılarının Kariyer Uyum Yeteneklerinin ve Büro Teknolojileri Yeterliklerinin Hizmet İçi Eğitimle Geliştirilmesi Mümkün Müdür?


Creative Commons License

Öztürk Başpınar N. (Yürütücü), Şen O., Karaman H.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2023
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Kariyer uyumu bireyin kariyer geçişlerinde karşılaşacağı zorlu durumlarla baş edebilmesini sağlayacak kaynaklara sahip olmasıdır. Kariyer uyum yeteneği çalışanların sosyal yaşam uyumluluğunu belirli düzeyde değiştiren, çalışma yaşamında rolleri bağlamında karşılaştıkları veya karşılaşabilecekleri travma ve geçişlerde başa çıkmada ihtiyaç duydukları bireysel kaynakları gösteren psiko-sosyal yapıdır. Kariyer uyum yeteneği çalışanları değişen çevre-iş koşulları belirsizliklerine, öngörülemeyen değişimlere karşı hazırlıklı kılmakta ve bu süreci doğru şekilde yürütebilmelerini kolaylaştırmaktadır. Özel veya kamu sektörü faaliyetlerinin temel unsurları bürolar olduğundan bürolarda önemli rolü olan büro yönetici/yardımcılarının hizmet içi eğitim uygulamalarıyla geliştirilmesinin kariyer uyumlarına katkısı olacağı öngörüsüyle konu araştırmaya değer görülmüştür. Araştırmanın temel sorusu “büro yönetici ve yardımcılarının kariyer uyum yeteneklerinin ve büro teknolojisi yeterliklerinin hizmet içi eğitimle geliştirilmesi mümkün müdür?” şeklinde belirlenmiştir. Araştırma temel sorusu ve problem durumu nedeniyle karma olarak tasarlanan araştırmanın evrenini Anadolu Üniversitesi büro yöneticileri/yardımcıları, örneklemini Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminin yurtiçi/yurtdışı büro yönetici/yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda veriler iki ölçek yardımıyla elektronik ortamda toplanmıştır. Verilen yanıtlar analiz edildikten sonra katılımcılara uzaktan hizmet içi eğitim verilmiştir. Ardından katılımcılara hizmet içi eğitim öncesi uygulanan ölçek formları (ön test) hizmet içi eğitim sonrası yeniden (son test) uygulanarak katılımcıların hizmet içi eğitim öncesi ve sonrası verdikleri yanıtlar karşılaştırılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu durum çalışması olarak desenlenmiştir. Veriler katılımcılardan yine elektronik ortamda ve yarı yapılandırılmış sorularla toplanmıştır. Yapılan nitel araştırma nicel araştırma bulgularının derinlemesine anlaşılmasına yardımcı olmuş ve son olarak veriler bütüncül olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın büro yönetici/yardımcılarının kariyer uyum yeteneklerinin ve büro teknolojisi yeterliklerinin hizmet içi eğitimle desteklenmesi yönünde eğitim programcılarına ve örgütlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir.