Erdoğan M. (Yürütücü), Koç E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Ana akım iktisada göre bireyler, her zaman
kendilerine maksimum fayda saylayan bencilce davranışlar sergilemektedir. Fakat
günümüzde ana akım iktisadın aksine davranışsal iktisatta bireylerin her zaman
rasyonel olmadığı, faydasını maksimize etmediği görüşü daha çok kabul
görmektedir. Dolayısıyla bireyi irrasyonel davranmaya iten faktörlerin ne
olduğu, hangi durumlarda gerçekleştiği araştırma konusu olmaktadır. Bu
araştırma konularından biri ise, bireyin bağış, yardımlaşma vb. gibi durumlarda
kendi çıkarını düşünmeden başkasının faydasını artırarak irrasyonel davranış
sergilemesidir. Bu davranış şekli, özgecilik olarak tanımlanmaktadır.
Özgecilik, Ana akım iktisadın bencilce tanımladığı bireyin aksine, kendi
çıkarını düşünmeksizin başkasının faydasını artıran davranış biçimi olarak
tanımlanabilir. Özgeciliğin temelinde, yardımlaşma, bağış vb. gibi davranışlar
yer almaktadır. Dolayısıyla bireyin her zaman rasyonel olmadığı bu gibi
durumların açıklanması ekonomik bireyin tanımlanması açısından önem arz
etmektedir. Bu çalışmanın amacı ise, tüketicileri rasyonaliteden uzaklaştıran
varsayımlardan biri olan ‘‘istediğin kadar öde’’ fiyat politikasının, duygusal
ve rasyonel mesajlarla hayır kurumu ürünlerinin satın alınmasına ‘‘Özgecilik’’
ve ‘’Kişilik Özelliklerinin’’ etkisinin ne olduğunu bulmaktır. Çalışma için
veri toplama yöntemi olarak deney ve anket tercih edilmiştir. Bu deney, LÖSEV
derneği için satılan hediyelik eşyaların, yardım kampanyası adı altında
‘‘istediğin kadar öde’' fiyat politikası, rasyonel ve duygusal mesaj
içerikleriyle tasarlanan ve demografik özelikleri, özgecilik ve kişilik
özeliklerini de kapsayan bir anket, Anadolu Üniversitesi öğrencilerine
uygulanacaktır. Çalışmada elde edilmek istenen sonuç ise, duygusal mesajların
özgecilik davranışlarını arttırmasıdır.