Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Kullanıcı Deneyimi Açısından Değerlendirilmesi eLrnUX Model Önerisi


Özkanal B. (Yürütücü), Kayabaş İ., Kaya Gülen S., Kip Kayabaş B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2024
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Çevrimiçi ortamlarda insan-bilgisayar etkileşiminin bir alanı olan kullanıcı deneyimi genel olarak “bir kişinin bir ürün, sistem veya hizmeti kullanması veya kullanmayı öngörmesi sonucunda oluşan algıları ve tepkileri olarak ele alınmaktadır. Çevrimiçi öğrenme ortamlarında kullanıcı (öğrenen ve eğitici) sayısının giderek arttığı (Roschelle ve diğerleri, 2017) düşünüldüğünde, kullanıcı (öğrenme) deneyiminin önemi bu ortamlarda önem kazanmakta ve bu ortamların yararlılığı konusunda daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır (Alomari v.d, 2020). Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, özellikle pandemi ile birlikte yaygınlaşan açık ve uzaktan eğitim uygulamalarında sıklıkla kullanılan çevrimiçi öğrenme ortamlarındaki kullanıcı deneyimini (UX) tüm yönleriyle değerlendirmek ve iyileştirmek için yeni bir model (eLrn-UX) önermektir. Projede: çevrimiçi öğrenme uygulamalarının etkinliğini ve başarısını artırmak hedefiyle, sezgisel (heuristic) değerlendirme, kullanılabilirlik testleri ve göz izleme (eye-tracking) teknikleri tek bir tasarım çerçevesi altında işe koşulacaktır. Projenin yürütülmesinde tasarım odaklı düşünme (design thinking) yöntemi temel alınacaktır. Bu yöntem kapsamında “empati/sorun belirleme” aşamasında veriler açık ve uzaktan eğitim sistemi ile öğrenim gören lisans ve yüksek lisans öğrencilerinden ve eğitmenlerden keşfedici sıralı  karma desen kullanılarak toplanacaktır. Anket ve yarı yapılandırılmış veri toplama araçları ile toplanan veriler doğrultusunda yeni bir çevrimiçi öğrenme ortamı geliştirilerek hedef kitlenin kullanımına sunulacaktır. Ardından, kullanıcı deneyimi sorunlarının giderilmesine yönelik geliştirilen eLrn-UX modelinin (öğrenme ortamının) değerlendirilmesi (test etme) yapılacaktır. Test etme aşamasında öğrencilerin deneyimine sunulan model, öğrencilerden toplanan geri bildirimlere (açık uçlu sorular)  ek olarak göz izleyiciden elde edilen ısı haritaları ve nesnel-görsel analizler ile değerlenecektir. Proje, eğitim teknolojisi uzmanları, kullanılabilirlik mühendisleri, eğitimciler ve öğrenciler arasındaki işbirliğiyle gerçekleştirilecektir. Projenin sonucunda, çevrimiçi öğrenme ortamlarının kullanıcı deneyimini iyileştirmek için kullanılabilecek somut stratejiler ve öneriler sunulacak ve ilkeler belirlenecektir.