Okul Yöneticilerinin Politik Davranışları ile Öğretmenlerin Sosyal Kaytarma Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi


Terzi Ç. (Yürütücü), Himmetoğlu B., Ayduğ D.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2017

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2015
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2017

Proje Özeti

Bu çalışma, okul müdürlerinin politik davranışlarını kullandıkları konusundaki öğretmen görüşleri ile meslektaşlarının sosyal kaçınma uygulamalarına yönelik algıları arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma yöntemi olarak ilişkisel bir anket modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni 1948 ilkokul öğretmeninden oluşurken, örneklemini ise 652 ilkokul öğretmeni oluşturmuştur.

Bulgulara göre, öğretmenlerin okul müdürlerinin idealize edici etki, övgü ve meşrulaştırma davranışlarını kullanma konusundaki görüşleri "katılıyorum" düzeyinde rapor edilmiştir, ancak değiş tokuş ve baskı davranışlarına yönelik görüşleri "ne katılıyorum ne de katılmıyorum" düzeyinde olmuştur. Öğretmenlerin meslektaşlarının sosyal kaçınma algılarının düşük olduğu bulunmuştur. Meşrulaştırma ve baskı davranışlarının sırasıyla öğretmenlerin meslektaşlarının sosyal kaçınma algılarının istatistiksel olarak anlamlı yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir.

Araştırma ve uygulama açısından çıkarımlar şunlardır: Okul müdürlerinin politik davranışları, detaylı bilgi elde etmek için nitel veya karma yöntemlerle incelenebilir. Bir eğitim kuruluşunda sosyal kaçınmayı en aza indirmek için hangi önlemlerin alınması gerektiği ve öğretmenlerin işbirliği içinde çalışma motivasyonlarının nasıl artırılabileceğini belirlemek için çalışmalar yürütülebilir. Eğitim kuruluşlarında sosyal kaçınmadan kaynaklanan olumsuz sonuçları azaltmak için, okul müdürlerinin daha fazla meşrulaştırma davranışı kullanmaları ve daha az baskı davranışı sergilemeleri önerilebilir.