Güzel sanatlar eğitimi sürecinde sanat eleştirisi içerikli dersler ile anasanat atölye dersleri arası etkileşime dayalı öğrenci ve öğretim elemanı görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RIDVAN ARSLAN

Danışman: Suzan Duygu Erişti

Özet:

Çağdaş bireyler yetiştirmede önemli olan sanat eğitimi, zamanla bilişsel bir sürece yönelmiş ve sanat eleştirisi, sanat tarihi, estetik gibi alanları içerisine almıştır. Bu bağlamda sanat eğitimi gören bireylerin estetik algısı olan, eleştiri yapabilen ve dünyanın kültürel yapısına yönelik farkındalık sahibi olması beklenir. Sanat alanında öğrenim gören öğrenciler bu alanlara ilişkin daha derin boyutta bakabilmeli ve uygulama çalışmaları ile sanat eleştirisi konu bağlamlarını iyi düzeyde ilişkilendirebilmelidir. Bu araştırma, güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde öğrencilerin sanat eleştirisi konu bağlamları ile atölye uygulamaları arasındaki etkileşimini açıklamaya ve sorgulamaya ilişkin fenomenolojik araştırma yöntemi çerçevesinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu sanat eğitimi gören toplam 10 öğrenciden oluşmuştur. Konu bağlamında öğretim üyelerinden de (toplam 6) görüşler alınmıştır. Veri toplama sürecinde 'yarı yapılandırılmış görüşme', 'odak grup görüşmesi', 'doküman incelemesi' veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Ek olarak öğrencilerle eser analizine dayalı bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler tematik analiz çerçevesinde incelenmiş ve bütüncül bir yapı içerisinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda, öğrencilerin orta düzeyde sanat eleştirisi ve uygulamaya dayalı ilişkilendirmeler yaptığı görülmüştür. Bu ilişkilendirmeler daha çok biçimsel olmakta, derin ve felsefi boyuta ulaşamamaktadır.