Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELNARA AHMADOVA
Danışman: Yücel Şimşek
Özet:
Eğitim liderliği, eğitim programlarının genel etkinliği, okul ekosistemi ve eğitim alanında bulunan aktörlerin birbirleri ile iletişimleri açısından son derece önemli konulardan biridir. Liderlik kavramının ve uygulamalarının özellikle 2000`li yıllardan itibaren eğitim bilimleri alanında da kendisine giderek daha büyük bir alan edinmiş olması bu çalışmanın odak noktasının belirlenmesini sağlamıştır.
Çalışma sonuçları, liderlik kavramının alanımızda henüz artma eğiliminde olan bir trend gösterdiğini ortaya koymaktadır. Yürütülen çalışmaların mevcut durumda çoğunlukla liderlik türleri ve liderlik uygulamalarının eğitim alanındaki diğer değişkenler ile ilişkilerinin incelenmeye yönelik tasarlandığı görülmektedir. Bu bakımdan çalışma alanının henüz yeterli olgunluğa eriştiğini söylemek mümkün değildir.
Araştırmanın en ilgi çekici bulgularından biri liderlik
kavramının alt başlıklarıyla oluşturulan temalara ilişkindir. Liderlik türleri
teması 659 çalışma ile en sık araştırmalara konu olan kavram olmuştur. Bu
noktada dikkat çeken unsur ise ilgili çalışmaların 268’inin tüm liderlik
türlerini genel bir yaklaşımla ele almasına karşın, 394’ünün tek tek liderlik
türlerini eğitim alanında konumlandırılan diğer değişkenler ile
ilişkilendirmesidir.
Çalışmalar genel olarak değerlendirildiğinde farklı araştırma yöntemlerinin alana adapte edilmesinin ya da öğrenciler ve veliler gibi ekosistemin diğer önemli paydaşlarının konuyla ilgili görüşlerine daha fazla ağırlık verilmesinin önemli olabileceği düşünülmektedir.