Türkiye'de 1986-2021 Yılları Arasında Eğitim Liderliği ile İlgili Hazırlanmış Olan Lisansüstü Tezlerin İncelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELNARA AHMADOVA

Danışman: Yücel Şimşek

Özet:

Eğitim liderliği, eğitim programlarının genel etkinliği, okul ekosistemi ve eğitim alanında bulunan aktörlerin birbirleri ile iletişimleri açısından son derece önemli konulardan biridir. Liderlik kavramının ve uygulamalarının özellikle 2000`li yıllardan itibaren eğitim bilimleri alanında da kendisine giderek daha büyük bir alan edinmiş olması bu çalışmanın odak noktasının belirlenmesini sağlamıştır.

 Bu çalışma kapsamında 1986-2021 yılları arasında Türkiye’de bulunan üniversitelerde eğitim liderliğine ilişkin yürütülen lisansüstü tezler incelenmiştir. Toplam 829çalışmadan oluşan örneklem, sistematik inceleme ile çok boyutlu olarak analiz edilmiş ve raporlanmıştır.

Çalışma sonuçları, liderlik kavramının alanımızda henüz artma eğiliminde olan bir trend gösterdiğini ortaya koymaktadır. Yürütülen çalışmaların mevcut durumda çoğunlukla liderlik türleri ve liderlik uygulamalarının eğitim alanındaki diğer değişkenler ile ilişkilerinin incelenmeye yönelik tasarlandığı görülmektedir. Bu bakımdan çalışma alanının henüz yeterli olgunluğa eriştiğini söylemek mümkün değildir.

Araştırmanın en ilgi çekici bulgularından biri liderlik kavramının alt başlıklarıyla oluşturulan temalara ilişkindir. Liderlik türleri teması 659 çalışma ile en sık araştırmalara konu olan kavram olmuştur. Bu noktada dikkat çeken unsur ise ilgili çalışmaların 268’inin tüm liderlik türlerini genel bir yaklaşımla ele almasına karşın, 394’ünün tek tek liderlik türlerini eğitim alanında konumlandırılan diğer değişkenler ile ilişkilendirmesidir.

 Yapılan çalışma; geniş bir örneklem doğrultusunda yürütülmüş ve çıktıları ile analiz edilmiş bir değerlendirme çalışmasıdır. Bu bakımdan hem çalışma alanına yeni dahil olacak araştırmacılar hem de sahada bulunan uygulamacılar için önemli bir fayda yaratma potansiyeline sahip olduğu düşünülmektedir.

Çalışmalar genel olarak değerlendirildiğinde farklı araştırma yöntemlerinin alana adapte edilmesinin ya da öğrenciler ve veliler gibi ekosistemin diğer önemli paydaşlarının konuyla ilgili görüşlerine daha fazla ağırlık verilmesinin önemli olabileceği düşünülmektedir.