Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Emre Zaimoğlu
Danışman: Mesut Kurulgan
Özet:
İklim değişikliği, her geçen yıl etkisini
artırarak gösteren, bitki, hayvan ve insan hayatını tehdit eden bir olgu olarak
karşımıza çıkmaktadır. İklim değişikliği ile mücadele konusunda ise ortaya
konan seçeneklerden birisi olan piyasa temelli emisyon azaltım mekanizmaları,
diğer sektörlerde olduğu gibi havacılık sektöründe de uygulanmaya başlamıştır.
2012 yılında AB’nin başlattığı EU-ETS Aviation ve 2019 yılında ICAO’ nun başlattığı
CORSIA uygulaması ile uluslararası havacılıktan kaynaklanan emisyonlar karbon
ticareti sistemine dahil edilmiştir. Bu sistemlerin uygulamaya konması ile
beraber sektörü etkileyen birtakım problemlerin de yaşandığı görülmektedir. Özellikle
gelişmekte olan ülkelerin havacılık sektörü paydaşları emisyon dengeleme için
talep edilen karbon kredileri nedeniyle önemli mali külfetler ile karşı karşıya
kalmaktadır. Aynı zamanda, EU-ETS ve CORSIA uygulamalarının çift başlılığı
sebebiyle iki veya daha çok uygulamaya tabi kalmak zorunda bırakılarak sürdürülebilir
gelişimleri engellenmektedir. Yaşanan bu problemler, yerli havayollarının kendi
arasındaki rekabeti de etkilemektedir. Bahse konu tez çalışması ile, yerli
havayollarının mevcut karbon ticareti sistemlerinden nasıl etkileneceği, bu
etkinin iç hat ve dış hat uçuşlarında yaşanan rekabete nasıl yansıyacağı
araştırılacak ve sivil havacılık otoritesinin rekabeti korumak adına hangi
politikaları desteklemesi gerekeceği analiz edilecektir.