Piyasa temelli emisyon azaltım mekanizmalarının yerli havayolları rekabeti üzerine etkisinin analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emre Zaimoğlu

Danışman: Mesut Kurulgan

Özet:

İklim değişikliği, her geçen yıl etkisini artırarak gösteren, bitki, hayvan ve insan hayatını tehdit eden bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. İklim değişikliği ile mücadele konusunda ise ortaya konan seçeneklerden birisi olan piyasa temelli emisyon azaltım mekanizmaları, diğer sektörlerde olduğu gibi havacılık sektöründe de uygulanmaya başlamıştır. 2012 yılında AB’nin başlattığı EU-ETS Aviation ve 2019 yılında ICAO’ nun başlattığı CORSIA uygulaması ile uluslararası havacılıktan kaynaklanan emisyonlar karbon ticareti sistemine dahil edilmiştir. Bu sistemlerin uygulamaya konması ile beraber sektörü etkileyen birtakım problemlerin de yaşandığı görülmektedir. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin havacılık sektörü paydaşları emisyon dengeleme için talep edilen karbon kredileri nedeniyle önemli mali külfetler ile karşı karşıya kalmaktadır. Aynı zamanda, EU-ETS ve CORSIA uygulamalarının çift başlılığı sebebiyle iki veya daha çok uygulamaya tabi kalmak zorunda bırakılarak sürdürülebilir gelişimleri engellenmektedir. Yaşanan bu problemler, yerli havayollarının kendi arasındaki rekabeti de etkilemektedir. Bahse konu tez çalışması ile, yerli havayollarının mevcut karbon ticareti sistemlerinden nasıl etkileneceği, bu etkinin iç hat ve dış hat uçuşlarında yaşanan rekabete nasıl yansıyacağı araştırılacak ve sivil havacılık otoritesinin rekabeti korumak adına hangi politikaları desteklemesi gerekeceği analiz edilecektir.