Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme ekip üyelerinin program hazırlama sürecine ilişkin deneyimleri: Özel eğitim anaokulu örneği


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ECE GİZEM ARAS

Danışman: Gülden Bozkuş Genç

Özet:

Bu araştırmanın amacı, bir özel eğitim anaokulundaki BEP geliştirme ekibinde yer alan ekip üyelerinin BEP hazırlama sürecine ilişkin deneyimlerinin derinlemesine incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmada Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki bir özel eğitim anaokulundaki üç özel eğitim öğretmeni, dört okul öncesi öğretmeni, bir okul idarecisi ve sekiz aileden oluşan toplam on altı katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri Nvivo 11 paket programı kullanılarak tümevarım analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ailelerin BEP hazırlama sürecinde yer alması gerektiği, bu süreçte özel eğitim öğretmenlerine daha fazla görev ve sorumluluk düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları BEP geliştirme toplantılarının yapılmadığını ancak resmiyette yapılmış gösterildiğini, okul idarecisinin ve okul öncesi öğretmenlerinin özel eğitim ve BEP hazırlama süreci hakkında bilgi eksikliği yaşadığını ortaya koymaktadır. Okulda rehberlik öğretmeninin olmamasından kaynaklı güçlükler yaşandığı da görülmektedir. BEP toplantısına katıldığını belirten ailelerin sene başında yapılan veli görüşmeleri ile BEP toplantılarını birbirine karıştırdığı ortaya çıkmıştır.