Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERSİN AKAR
Danışman: Ali Ersoy
Özet:
Bu araştırmada ilk okuma yazma öğretiminde teknoloji kullanımıyla ilgili yapılmış çalışmalar meta-sentez yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenecek olan çalışmalar YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu) veri tabanında, YÖK Akademik, TR Dizin ve Google Akademik arama motoru kullanılarak seçilmiştir. Bu araştırmaya çalışmalar, dahil etme ölçütlerine göre belirlenmiştir. Bu araştırmada veri analizi yöntemi olarak meta-sentez yöntemi uygulanmıştır. Ulaşılan çalışmaların katılımcı grupları, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri, amaçları, ulaşılan sonuçları, verilen önerileri, ilk okuma yazma öğretim sürecinde hangi teknolojileri kullandıkları ve ilk okuma yazma öğretiminin hangi aşamalarında teknoloji kullandıkları incelenmiştir. Meta-sentez sonucunda öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretiminin dinleme çalışmaları aşamasında, kas geliştirme aşamasında, sesi hissetme ve tanıma aşamasında, harflerin yazılması aşamasında, hece, kelime ve cümle oluşturma aşamasında, serbest okuma aşamasında teknoloji kullanımından yararlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İlk okuma yazma öğretiminde teknoloji kullanımının güdüleyici olması, çoklu duyuya hitap etmesi, eğlenerek öğrenmeye fırsat sağlaması, öğrenmeyi kolaylaştırması, etkin katılımı sağlaması, öğretmeni desteklemesi, öğretim ortamını zenginleştirmesi, materyale ulaşım rahatlığını sağlaması, okuma becerisini geliştirmesi, yardımcı materyal olarak kullanılması, kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesine olanak sağlaması, zamandan tasarruf sağlaması ve somutlaştırmayı kolaylaştırması ise olumlu anlamda ulaşılan sonuçlardandır. Donanım yetersizliği, bağlantı sorunları, maliyet, teknolojik pedagojik alan bilgisi yetersizliği ise teknoloji kullanımını olumsuz anlamda etkilemektedir.