KAZAKİSTAN VE TÜRKİYE'DEKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZHANEL KURMASH

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Çiğdem Suzan Çardak

Eş Danışman: Murat Doğan Şahin

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Kazakistan ve Türkiye'de çalışmaya katılan öğretmen adaylarının eleştirel düşünme beceri düzeylerinin cinsiyet, öğretmen eğitimi lisans programı ve ülke değişkenlerinin etkileşimine göre farklılaşma durumunu incelemektir. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmaya 2023-2024 öğrеtim yılındа Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 358 öğretmen adayı ile Kazak Ulusal Pedagoji Üniversitesinde öğrenim gören 300 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Pamukkale Eleştirel Düşünme Becerisi Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanında değişkenlerin etkileşim etkisini incelemek için iki yönlü ANOVA uygulanmıştır. Değişkenler arasında etkileşim etkisinin olması durumunda bu etkini kaynağını belirlemek amacıyla t-testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda her iki gruptaki öğretmen adaylarının eleştirel düşünme beceri düzeylerinin ortanın üzerinde olduğu, Türkiye ve Kazakistan çalışma gruplarının eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı, Matematik Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programlarındaki öğretmen adaylarının ortalama puanlarının Türkiye’de çalışmaya katılan öğretmen adayları lehine anlamlı derecede farklılaştığı görülmüştür.