Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZHANEL KURMASH
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Çiğdem Suzan Çardak
Eş Danışman: Murat Doğan Şahin
Özet:
Bu araştırmanın amacı, Kazakistan ve Türkiye'de çalışmaya katılan öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme beceri düzeylerinin cinsiyet, öğretmen eğitimi
lisans programı ve ülke değişkenlerinin etkileşimine göre farklılaşma durumunu
incelemektir. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmaya 2023-2024
öğrеtim yılındа Anadolu
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 358 öğretmen adayı ile Kazak
Ulusal Pedagoji Üniversitesinde öğrenim gören 300 öğretmen adayı katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Pamukkale Eleştirel Düşünme Becerisi
Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanında
değişkenlerin etkileşim etkisini incelemek için iki yönlü ANOVA uygulanmıştır.
Değişkenler arasında etkileşim etkisinin olması durumunda bu etkini kaynağını
belirlemek amacıyla t-testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda her iki gruptaki öğretmen adaylarının eleştirel düşünme
beceri düzeylerinin ortanın üzerinde olduğu, Türkiye ve Kazakistan çalışma
gruplarının eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı,
Matematik Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık programlarındaki öğretmen adaylarının ortalama puanlarının
Türkiye’de çalışmaya katılan öğretmen adayları lehine anlamlı derecede
farklılaştığı görülmüştür.