Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nagihan Yıldız
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Mustafa Toprak
Eş Danışman: Çiğdem Suzan Çardak
Özet:
Çağdaş kültürel durumda, kitle iletişim araçlarıyla yayılan kültürel metinlerin taşıdığı
enformasyon miktarıyla, bunları eleştirel olarak sorgulayabilme ihtiyacı sanat eğitiminin
kapsamını eleştirel ve sosyokültürel konulara açmaktadır. Çağdaş sanat eğitimi
yaklaşımlarında karşımıza çıkan kültür bozumu kavramı ise bu ihtiyaca karşılık gelecek
eleştirel ve yaratıcı popüler bir pedagoji olarak değerlendirilmektedir. Bu perspektifle
araştırmada, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resimİş Öğretmenliği Lisans Programı yedinci yarıyılında yer alan Grafik Tasarım V dersinde
gerçekleştirilen kültür bozumu öğrenme-öğretme sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
süreçte üç etkinlik uygulanmış ve bu etkinliklerde kültürel metinler, tüketim, temsil, kalıp
yargı, şiddet gibi olgular bağlamında değerlendirilmiştir. Durum çalışması deseniyle
gerçekleştirilen araştırmanın veri toplama araçları, sürecin ayrıntılı bir betimlemesini
oluşturmak amacıyla gözlem ve görüşmelere ek olarak ders değerlendirme formu, katılımcı
çalışmaları, araştırmacı günlüğü ve alan notlarından oluşmaktadır. Veriler, nitel tematik
analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, kültür bozumu öğrenmeöğretme sürecinde sosyokültürel içerik, eleştirel yaklaşım, diyaloğa bağlı süreç ve yaratıcı
üretim olanakları ön plana çıkmaktadır. Sınıflarında kültür bozumuna yer vermek isteyen
uygulayıcılara ve sanat eğitimi ile kültür bozumu yaklaşımı arasındaki teorik ilişkileri
geliştirmek isteyen araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.