Kültür Bozumu Öğrenme-Öğretme Süreci Üzerine Bir Durum Çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nagihan Yıldız

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Mustafa Toprak

Eş Danışman: Çiğdem Suzan Çardak

Özet:

Çağdaş kültürel durumda, kitle iletişim araçlarıyla yayılan kültürel metinlerin taşıdığı enformasyon miktarıyla, bunları eleştirel olarak sorgulayabilme ihtiyacı sanat eğitiminin kapsamını eleştirel ve sosyokültürel konulara açmaktadır. Çağdaş sanat eğitimi yaklaşımlarında karşımıza çıkan kültür bozumu kavramı ise bu ihtiyaca karşılık gelecek eleştirel ve yaratıcı popüler bir pedagoji olarak değerlendirilmektedir. Bu perspektifle araştırmada, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resimİş Öğretmenliği Lisans Programı yedinci yarıyılında yer alan Grafik Tasarım V dersinde gerçekleştirilen kültür bozumu öğrenme-öğretme sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu süreçte üç etkinlik uygulanmış ve bu etkinliklerde kültürel metinler, tüketim, temsil, kalıp yargı, şiddet gibi olgular bağlamında değerlendirilmiştir. Durum çalışması deseniyle gerçekleştirilen araştırmanın veri toplama araçları, sürecin ayrıntılı bir betimlemesini oluşturmak amacıyla gözlem ve görüşmelere ek olarak ders değerlendirme formu, katılımcı çalışmaları, araştırmacı günlüğü ve alan notlarından oluşmaktadır. Veriler, nitel tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, kültür bozumu öğrenmeöğretme sürecinde sosyokültürel içerik, eleştirel yaklaşım, diyaloğa bağlı süreç ve yaratıcı üretim olanakları ön plana çıkmaktadır. Sınıflarında kültür bozumuna yer vermek isteyen uygulayıcılara ve sanat eğitimi ile kültür bozumu yaklaşımı arasındaki teorik ilişkileri geliştirmek isteyen araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.