4. sınıf sosyal bilgiler dersinde eğitsel dijital oyunların finansal okuryazarlığa etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNAN ÖZER

Danışman: Ali Ersoy

Özet:

Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte dijitalleşen bir dünyada yaşanmaya başlanması, her alanda olduğu gibi eğitim alanında da öğrencilere önemli fırsatlar sunmaktadır. Dijitalleşmenin öğretimde kullanılması ile ilgili olan bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde finansal okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında eğitsel dijital oyunların etkililiğinin incelenmesidir. Araştırma karma araştırma yöntemlerinden nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı içe içe gömülü deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman İli Kahta İlçesi’nde bir devlet okulunda 4. sınıfta okuyan ve ölçüt örneklem yöntemine göre belirlenmiş 27’si deney, 27’si kontrol grubu olmak üzere 54 öğrenci oluşturmaktadır. 6 hafta süren uygulama sonucunda nicel veriler, İlkokullar İçin Finansal Okuryazarlık Ölçeği ve Sosyal Bilgiler Dersi “Üretim, Dağıtım ve Tüketim” Öğrenme Alanı Akademik Başarı Testi, nitel veriler ise öğrenci günlükleri, saha notları, araştırmacı günlüğü ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır. İlkokullar İçin Finansal Okuryazarlık Ölçeği ve Sosyal Bilgiler Dersi “Üretim, Dağıtım ve Tüketim” Öğrenme Alanı Akademik Başarı Testi yoluyla toplanan nicel verilerin analizinde ilişkili ve ilişkisiz örneklemler t-testleri ve ANOVA testi kullanılmıştır. İlişkili örneklemler t-testinden elde edilen sonuçlar için etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Görüşme, gözlem, video kayıtları ve araştırmacı günlüğü yoluyla elde edilen nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, eğitsel dijital oyunlar kullanılarak işlenen derslerde akademik başarı ve finansal okuryazarlık tutum ve akademik başarılarının deney grubu lehine anlamlı derecede arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca eğitsel dijital oyunlarla işlenen derslerde öğrencilerin çok eğlendiği ve mutlu olduğu, derslerin işlenişini daha çok beğendikleri görülmüştür. Yapılacak çalışmalarda tüm öğrencilerin aynı anda oyunları oynayabileceği ortam hazırlanarak uygulama yapılabilir.