Azerbaycan'da kadın öğretmenlerin karşılaştığı kariyer engellerinin cam tavan sendromu bağlamında incelenmesi: Bakü il örneği üzerinden


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVINJ NASRULLAYEVA

Danışman: Yücel Şimşek

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmada Azerbaycan’da kadın öğretmenlerin kariyerlerinde karşılaştıkları engellerin Cam Tavan Sendromu bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş ve 2023-2024 Eğitim Öğretim yılında Bakü il Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde görev yapan kadın öğretmenleri temsilen 400 kişiden oluşmaktadır. Veriler Güney (2019) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış “Kadın Öğretmenlerin Yöneticilikle İlgili Karşılaştıkları Cam Tavan Engelleri” ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin yaş, medeni durum, çocuk sayısı, eğitim durumu, hizmet yılı ve branş değişkenlerine yönelik analizi için SPSS 25.0 paket programı, Levene’s homojenlik, Anova, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis H ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre “örgütsel” ve “bireysel” faktörler alt boyutlarına ilişkin katılımın orta düzeyde olduğu ancak “toplumsal” faktörler alt boyutlarında daha düşük katılımın olduğu tespit edilmiştir. Kadın öğretmenlerin kariyerlerinde karşılaştıkları Cam Tavan engellerine ilişkin “toplumsal”, “örgütsel” ve “bireysel” alt boyutlarında ve ölçeğin geneli kapsamında yaş, eğitim durumu, medeni durum, çocuk sayısı ve kıdem değişkenleri açısından öğretmenlerin görüşlerinde istatiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olduğu ortaya konulmuştur. Branş değişkeninin ise istatiksel olarak anlamlı fark yaratan bir etken olmadığı belirlenmiştir.