Hayat bilgisi dersi öğretim programı'nın etik bilinç geliştirme açısından öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MİNE KILINÇ

Danışman: Ali Ersoy

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'nda etik konusuna ilişkin belirlenen kazanım, kişisel nitelikler ve değerler ve yaşam becerilerinin etik bilinç kazandırma yeterliliğine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya ili merkez ilçesinde görevli 1-3. sınıfı okutan 437 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.Tarama türünde betimsel bir çalışma olan araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anket aracılığı ile toplanmıştır. Anketin birinci bölümünde sınıf öğretmenlerinin kişisel özelliklerini içeren 3, ikinci bölümünde ise Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'nın etik bilinç geliştirme açısından öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesine yönelik olarak hazırlanmış 23 soruya yer verilmiştir. Araştırma ile ilgili istatistiksel çözümlemelerde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde yüzde, frekans ile Khi Kare tekniğinden yararlanılmıştır. Değişkenler arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığının belirlenmesinde ise .05 anlamlılık düzeyi benimsenmiştir.Araştırmanın bulgularına dayalı sonuçlarına bakıldığında; araştırma amacının birinci sorusuna ait bulgularda, Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'nda etik konusuna ilişkin belirlenen kazanım, kişisel nitelikler ve değerler ve yaşam becerilerinin etik bilinç kazandırma yeterliliğine ilişkin, sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun yeterli görüşünde oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma amacının ikinci sorusuna ait bulgularda ise Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'nda etik konusuna ilişkin belirlenen kazanım, kişisel nitelikler ve değerler ve yaşam becerilerinin etik bilinç kazandırma yeterliliğine ilişkin;?Meslekteki hizmet süresi değişkenine göre en çok 21 yıl ve üzeri çalışan sınıf öğretmenlerinin,?Eğitim durumu değişkenine göre en çok Eğitim enstitüsü, eğitim önlisans/eğitim yüksekokulu mezunu öğretmenlerin,?Okutulan sınıf değişkenine göre ise en çok 2. sınıf öğretmenlerinin yeterligörüşünde oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerde etik bilincin kazandırılmasına yönelik örnek olaylar oluşturularak sınıf içi etkinliklerin yaptırılması, daha az hizmet yılına sahip öğretmenlerin programı yeterli bulmama nedenleri üzerinde çalışılması gibi öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Etik, Hayat Bilgisi Dersi, ilköğretim, sınıf öğretmeni.