Dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: IŞINER SEVER

Danışman: Ali Ersoy

Özet:

Bu araştırmada ilkokul öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yapılan araştırma ile karar verme becerisinin geliştirilmesinde yaşanan sorunlar ve mevcut durum; nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem ile kapsamlı bir biçimde incelenmek istenmiştir. Araştırmanın deseni Creswell ve Plano Clark'ın sınıflamasında yer alan "Yakınsayan Paralel Desen [The convergent parallel design]" olarak benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını; Eskişehir ilinde, dördüncü sınıfı okutmuş/okutan 9 sınıf öğretmeni ile farklı sosyo-ekonomik düzeyden toplam 1032 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme kullanılmıştır. Öğretmen katılımcıların seçiminde ise lisansüstü eğitim derecesine sahip olma koşulu aranmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan; "Öğrenci Kişisel Bilgi Formu", "Karar Verme Becerisi Ölçeği", "Karar Kurallarını Uygulama Testi", "Seçimler ve Sonuçları Etkinliği" ve "Yarı-yapılandırılmış Görüşme" kullanılmıştır. Öğretmen görüşmelerinden elde edilen nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiş ve temalar altında başlıklandırılmıştır. Araştırmada öğrencilerden elde edilen nicel verilerle ise ilişkisel karşılaştırmalar yapılmış, bununla birlikte betimsel istatistik verilerine yer verilmiştir. Nitel ve nicel bulgular birleştirilerek bütüncül bir yaklaşımla tartışılmıştır.