Hindistan'da Din ve Kil


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKÇE ÖZER ERÖZ

Danışman: Kemal Uludağ

Özet:

Çağlar boyunca sanat, seküler ve dini fikirlerin yayılması adına en güçlü araçlardan biri olmuştur. Bu durum dini fikirlerin kitlelere ulaşmasını sağlarken aynı zamanda, sanat eserlerine de hem içerik hem de biçimsel zenginlikler katılmasını sağlamıştır. Din ve sanat ilişkisini somut olarak görebileceğimiz coğrafyalardan biri Asya Kıtası'dır. Asya toprakları yüzyıllardır pek çok medeniyeti barındırmıştır. Farklı medeniyetlerin oluşturduğu kültürel zenginlik, Asya topraklarında var olan sanat disiplinlerini etkilemiştir. Bu etkileşim, manevi değerlerin oldukça yüksek olduğu ve günümüzde halen var olan bazı dinlerin doğduğu topraklar olan, İndus Vadisi üzerine kurulan Hindistan'da yüzyıllardır görülmektedir. Güney Asya topraklarında yer alan ve din ile sanat olgularının iç içe geçmiş olduğu Hindistan'da seramik sanatı da kendine özgü bir kimlik kazanmıştır. Özellikle sırsız pişmiş kil örnekleriyle kadim bir geleneğe sahip olan Hint seramik sanatı eserleri işlevsel amaç doğrultusunda gelişme göstermiştir. Din olgusu ile etkileşim içerisinde olan seramik adak heykelleri işlevsel gaye doğrultusunda üretilen sanat eserlerinin en önemli örneklerinden olmuştur. Adak heykelleri ile başlayan din ve kil ilişkisi Hindistan'da uzun yıllar farklı inanışların doğrultusunda sürmektedir. Bu araştırma kapsamında Hint seramik sanatının tarihsel gelişimi din olgusu bağlamında araştırılarak örneklerle incelenmekte ve din olgusunun çağdaş Hint seramik sanatının üzerindeki etkileri sorgulanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Din, Hindistan, Kil, Sanat, Seramik
Throughout the ages, art has been one of the most powerful tools on behalf of the spread of secular and religious ideas. This case, allows reaching religious ideas to the masses while has provided prosperity as well as content and formal to the artwork. Asian continent is one of the geography, which the relationship between art and religion can be seen concretely. Asia territory has housed many civilizations for centuries. This cultural diversity has influenced the artistic disciplines that exist in Asian territory. This interaction seems built on the Indus Valley, that is quite high spiritual values which are still some of the existing land of its birth religion, for centuries in India. In India, where the ceramic art with art and religion in South Asia land is located intertwined has gained its own identity. Indian ceramic art, which has the ancient tradition with unglazed terracotta pieces, showed improvement in functional purpose. The relationship between religion and clay began with votive statues continues during many year in India by the line of different faiths. Under this research, the historical development of Indian ceramics is analyzed with examples in the context of religion and the effects of religion examine on contemporary ceramic art. Key Words: Art, Ceramic, Clay, India, Religion