Eine deskriptive studie zum bedarf vom doppelstudium für angehende Deutschlehrer an Türkischen daf-abteilungen


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Almanca

Öğrenci: HAMDULLAH ŞAHİN

Danışman: Kadriye Öztürk

Özet:

1998 yılından beri Türkiye'deki üniversitelerde lisans düzeyinde çift anadal programları uygulanmaktadır. Bu programlar halen çok yaygın değillerdir ve programların bazı problemleri vardır. Bu çalışmanın amacı, çift anadal programlarını ve çift anadal yapma şansını Türkiye'deki 'Almanca Öğretmenliği' bölümlerinin gözünden incelemektir. Bu doğrultuda, bu programların sorunları, eksiklikleri ve ihtiyaçları açıklanmaya çalışılmakta ve bu sorunlar için çözüm yolları üretilmeye çalışılmaktadır. Çift anadal programlarının olumlu yönleri de ortaya konulacaktır. Bu amaçla, betimsel araştırma kapsamında bir anket ve iki görüşme formu geliştirilmiştir. Anket, Türkiye'deki 6 üniversitenin Almanca Öğretmenliği bölümü öğrencisi olan 513 kişi üzerinde uygulanmıştır. Görüşmeler ise 3 üniversitenin halen çift anadal yapmakta olan 6 öğrencisi ve yabancı diller eğitimi bölümlerindeki 6 öğretim elemanı ile yapılmıştır. Toplanan bu veriler, SPSS ve NVivo programları ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, dil becerisi ve atanma isteğinin çift anadal yapma isteğinin üzerinde büyük bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Bu yüzden bu öğrenciler genelde yabancı diller eğitimi bölümleri arasında çift anadal yapmak istediklerini belirtmişlerdir. Çift anadalın sadece en iyi öğrenciler tarafından yapılabilmekte olduğu ve bu öğrencilerin yüksek motivasyona sahip olması gerektiği de katılımcılar tarafından vurgulanmıştır. Sonuçlar, çift anadal programlarının öğrencilerin bakış açılarını genişletirken onların iki diplomanın avantajı ile gelecekte iş aramada daha yüksek şanslara sahip olabileceğini de göstermiştir. Öte yandan çift anadal programlarının bürokratik sorunlara sahip olduğu bulunmuştur. Çift anadal yapan öğrenciler, eğitimlerini yüksek iş yükü yüzünden uzatmak zorunda kalmaktadırlar. Bu öğrencilerin sorunlarının çözülmesi için yeteri kadar destek göremedikleri de bulunmuştur. Çift anadal programlarının ortaya çıkan sorunlarını ortadan kaldırmak için bazı öneriler sonuç bölümünde verilmiştir. Gelecekte yapılabilecek çalışmalara yönelik öneriler de paylaşılmıştır