AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRENME DESTEK HİZMETLERİ BAĞLAMINDA METAFOR ANALİZİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uzaktan Öğretim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sercan ATAY

Danışman: Berrin Özkanal

Özet:

Bu çalışmada Açıköğretim Sistemine kayıtlı öğrenenlerin destek hizmetlerine yönelik metaforik algıları incelenmiştir. Keşfedici sıralı karma yöntem araştırması olarak desenlenen araştırmanın nitel aşamasında veri toplama aracı olarak Metafor Analizi Veri Toplama Formu kullanılmıştır ve 545 öğrenenden elde edilen metaforlar dil uzmanlarının desteğiyle kategorize edilerek “ışık”, “su”, “ilk yardım”, “ekipman”, “canlı” ve “kurumsal” metafor kategorileri altında toplanmıştır. Elde edilen metafor kategorileri kullanılarak Metafor Kategorilerine Yönelik Tutum Anketi oluşturulmuştur. Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında alan ve dil uzmanlarının yardımlarıyla 7li Likert tipi altı maddeden oluşan bir anket forumu elde edilmiştir. Nicel aşamada, bu anket kullanılarak Açıköğretim Sistemine kayıtlı 411 öğrenenden veri toplanmıştır. Nicel veriler, betimsel analizlere ek olarak katılımcıların demografik bilgilerine göre tutumlarında farklılık olup olmadığını test etmek amacıyla t-testi ve tek yönlü ANOVA ile değerlendirilmiştir. Öğrenenlerin elde edilen metafor kategorilerine yönelik tutumlarında cinsiyet, öğrenim durumu ve BİT kullanım düzeyi açısından herhangi bir farklılık görülmediği belirlenmiştir. Destek hizmetlerine yönelik farkındalık düzeylerinin ve hizmetlerden faydalanma düzeylerinin metafor kategorilerine yönelik tutumları önemli ölçüde farklılaştırdığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın AUÖ kapsamında geliştirilecek destek uygulamalarının planlanması, tasarımlanması ve uygulanması sürecinde önemli katkıları olacağı söylenebilir.

Anahtar Sözcükler: Açık ve uzaktan öğrenme, Öğrenen destek hizmetleri, Çağdaş metafor kuramı, Algı