Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uzaktan Öğretim, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sercan ATAY
Danışman: Berrin Özkanal
Özet:
Bu çalışmada Açıköğretim Sistemine
kayıtlı öğrenenlerin destek hizmetlerine yönelik metaforik algıları
incelenmiştir. Keşfedici sıralı karma yöntem araştırması olarak desenlenen
araştırmanın nitel aşamasında veri toplama aracı olarak Metafor Analizi Veri
Toplama Formu kullanılmıştır ve 545 öğrenenden elde edilen metaforlar dil
uzmanlarının desteğiyle kategorize edilerek “ışık”, “su”, “ilk yardım”, “ekipman”,
“canlı” ve “kurumsal” metafor kategorileri altında toplanmıştır. Elde edilen
metafor kategorileri kullanılarak Metafor Kategorilerine Yönelik Tutum Anketi
oluşturulmuştur. Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında alan ve dil
uzmanlarının yardımlarıyla 7li Likert tipi altı maddeden oluşan bir anket
forumu elde edilmiştir. Nicel aşamada, bu anket kullanılarak Açıköğretim
Sistemine kayıtlı 411 öğrenenden veri toplanmıştır. Nicel veriler, betimsel
analizlere ek olarak katılımcıların demografik bilgilerine göre tutumlarında
farklılık olup olmadığını test etmek amacıyla t-testi ve tek yönlü ANOVA ile
değerlendirilmiştir. Öğrenenlerin elde edilen metafor kategorilerine yönelik
tutumlarında cinsiyet, öğrenim durumu ve BİT kullanım düzeyi açısından herhangi
bir farklılık görülmediği belirlenmiştir. Destek hizmetlerine yönelik
farkındalık düzeylerinin ve hizmetlerden faydalanma düzeylerinin metafor
kategorilerine yönelik tutumları önemli ölçüde farklılaştırdığı belirlenmiştir.
Bu çalışmanın AUÖ kapsamında geliştirilecek destek uygulamalarının planlanması,
tasarımlanması ve uygulanması sürecinde önemli katkıları olacağı söylenebilir.
Anahtar Sözcükler: Açık ve uzaktan öğrenme, Öğrenen
destek hizmetleri, Çağdaş metafor kuramı, Algı