Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gözde Nur ÇELİK
Danışman: İnci Zeynep Özonay Böcük
Özet:
Bu araştırmada, ortaokul 8. Sınıf İngilizce dersinde
teknoloji destekli görev temelli dil öğretim yönteminin öğrencilerin dil
becerilerine (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) ve derse yönelik tutumlarına
olan etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, karma yöntem
desenlerinden müdahale deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya
2023-2024 eğitim öğretim yılında Eskişehir’de bir ortaokulun 8. sınıf
seviyesinde öğrenim gören 48 öğrenci katılım göstermiştir. Müdahale öncesinde
Türkiye’de İngilizce öğrenimi ve öğretimi ile ilgili sorunların tespit
edilmesine ilişkin bir doküman incelemesi yapılmıştır. Müdahale sürecinde deney
grubundaki 26 öğrenci ile 4 hafta boyunca görev temelli öğretim yöntemi
kullanılarak İngilizce dersleri işlenirken, kontrol grubundaki 22 öğrenci ile
dersler geleneksel yöntemler kullanılarak işlenmiştir. Uygulama süresince
araştırmacı ve öğrenciler tarafından günlük tutulmuştur. Müdahale sonrasında
ise İngilizce dil becerileri sınavı ve tutum ölçeği uygulanmış ve öğrencilerin uygulanan
yönteme ilişkin görüşleri almak için yarı-yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler bağımsız örneklem t testi, nitel veriler
ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda,
teknoloji destekli görev temelli dil öğretim yöntemi ile gerçekleştirilen
İngilizce derslerinin öğrencilerin İngilizce okuma, yazma, dinleme ve konuşma
becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve İngilizce dersine yönelik öğrencilerin
tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öğrenci görüşleri ile
araştırmacı günlüğünden elde edilen nitel veriler de bu sonucu destekler
niteliktedir.