Teknoloji Destekli Görev Temelli Öğretim Yönteminin Öğrencilerin İngilizce Dil Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde Nur ÇELİK

Danışman: İnci Zeynep Özonay Böcük

Özet:

Bu araştırmada, ortaokul 8. Sınıf İngilizce dersinde teknoloji destekli görev temelli dil öğretim yönteminin öğrencilerin dil becerilerine (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) ve derse yönelik tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, karma yöntem desenlerinden müdahale deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2023-2024 eğitim öğretim yılında Eskişehir’de bir ortaokulun 8. sınıf seviyesinde öğrenim gören 48 öğrenci katılım göstermiştir. Müdahale öncesinde Türkiye’de İngilizce öğrenimi ve öğretimi ile ilgili sorunların tespit edilmesine ilişkin bir doküman incelemesi yapılmıştır. Müdahale sürecinde deney grubundaki 26 öğrenci ile 4 hafta boyunca görev temelli öğretim yöntemi kullanılarak İngilizce dersleri işlenirken, kontrol grubundaki 22 öğrenci ile dersler geleneksel yöntemler kullanılarak işlenmiştir. Uygulama süresince araştırmacı ve öğrenciler tarafından günlük tutulmuştur. Müdahale sonrasında ise İngilizce dil becerileri sınavı ve tutum ölçeği uygulanmış ve öğrencilerin uygulanan yönteme ilişkin görüşleri almak için yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler bağımsız örneklem t testi, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, teknoloji destekli görev temelli dil öğretim yöntemi ile gerçekleştirilen İngilizce derslerinin öğrencilerin İngilizce okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine katkı sağladığı ve İngilizce dersine yönelik öğrencilerin tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öğrenci görüşleri ile araştırmacı günlüğünden elde edilen nitel veriler de bu sonucu destekler niteliktedir.