Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Öğrencisi Olan Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sosyal Becerilerin Öğretimine İlişkin Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Başak SAY

Danışman: Çimen Acar

Özet:

Araştırma okul öncesi dönemdeki otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocukların öğretmenlerinin çocukların sosyal becerilerine ve sosyal becerileri öğretimine ilişkin görüş ve önerilerinin neler olduğunun belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ilinde okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan ve sınıfında OSB tanılı öğrencisi olan 16 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler ve araştırmacı günlüğüyle toplanmıştır. Araştırmanın verileri betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre OSB olan çocuklar en fazla akranları ile iletişim kurma ve sahip olduğu problem davranışlar konusunda güçlükler yaşamaktadır. Öğretmenler OSB olan çocuklar için genellikle iletişim kurma, oyun oynama ve oyuna katılma, akran gruplarına dahil olma becerilerini hedeflemektedir. Öğretmenler sosyal becerilerin öğretiminde öğrencilerin sahip olduğu problem davranışlardan dolayı güçlük yaşamaktadır ve bu güçlüklerin üstesinden gelmek için aile ile iş birliği, öğretmenlerden destek alma, farklı yöntemler deneme gibi çözümler denemişlerdir. Öğretmenler OSB olan çocuklarda bir yıllık eğitimden sonra ilerleme kaydedildiğini, bazı becerilerde istenilen düzeyde ilerleme kaydedilmediğini belirtmişlerdir. Bazı öğretmenler de OSB olan çocuklarda az da olsa bir ilerleme kaydettiklerini, bazı öğretmenler çocuklarda ilerleme kaydedemediklerini belirtmiştir..