Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Başak SAY
Danışman: Çimen Acar
Özet:
Araştırma
okul öncesi dönemdeki otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocukların
öğretmenlerinin çocukların sosyal becerilerine ve sosyal becerileri öğretimine
ilişkin görüş ve önerilerinin neler olduğunun belirlenmesi amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında İstanbul
ilinde okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan ve sınıfında OSB tanılı
öğrencisi olan 16 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler ve araştırmacı günlüğüyle
toplanmıştır. Araştırmanın verileri betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre OSB olan çocuklar en fazla akranları
ile iletişim kurma ve sahip olduğu problem davranışlar konusunda güçlükler
yaşamaktadır. Öğretmenler OSB olan çocuklar için genellikle iletişim kurma,
oyun oynama ve oyuna katılma, akran gruplarına dahil olma becerilerini
hedeflemektedir. Öğretmenler sosyal becerilerin öğretiminde öğrencilerin sahip
olduğu problem davranışlardan dolayı güçlük yaşamaktadır ve bu güçlüklerin
üstesinden gelmek için aile ile iş birliği, öğretmenlerden destek alma, farklı
yöntemler deneme gibi çözümler denemişlerdir. Öğretmenler OSB olan çocuklarda
bir yıllık eğitimden sonra ilerleme kaydedildiğini, bazı becerilerde istenilen
düzeyde ilerleme kaydedilmediğini belirtmişlerdir. Bazı öğretmenler de OSB olan
çocuklarda az da olsa bir ilerleme kaydettiklerini, bazı öğretmenler çocuklarda
ilerleme kaydedemediklerini belirtmiştir..