Sınıfında İşitme Kayıplı Kaynaştırma Öğrencisi Bulunan Sınıf Öğretmeninin Destek Hizmet Sürecinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Sareç

Danışman: Güzin Karasu Sivas

Özet:

Bu araştırmanın amacı kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine devam eden işitme kayıplı öğrenciye sağlanan destek eğitim hizmetlerinin incelenmesidir. Betimleyici durum çalışması olarak desenlenen araştırmada 6. sınıfa devam eden işitme kayıplı öğrenciye sağlanan destek eğitim hizmetleri bir durum olarak ele alınmıştır. Araştırmanın katılımcıları; işitme kayıplı öğrenci, anne ve babası, alan, rehber ve destek eğitim odası öğretmenleri, okul yöneticileri ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi öğretmenleri ve yöneticisidir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşmeler, katılımcı bilgi formları, araştırmacı günlüğü, doküman incelemesi, formel olmayan okuma anlama envanteri veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Araştırma verileri tümevarım analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; eğitimcilerin işitme kayıplı öğrencinin özelliklerini bilmedikleri, akademik düzeyini belirleyerek değerlendirmedikleri, okul fiziki koşulları ve ders materyallerinde yetersizliklerin yaşandığı, işitme kayıplı öğrencinin destek eğitim odasında ihtiyaç duyulan derslerden eğitim alamadığı, destek eğitim sürecindeki paydaşlar arasında iş birliği çalışmalarının yapılmadığı, Özel Eğitim Danışmanlığı hizmetine ihtiyaç duyulduğuna yönelik görüşlere ulaşılmıştır. Kaynaştırma/Bütünleştirme uygulamalarının niteliğinin artırılması, destek eğitim ve destek eğitim odası hizmetlerinin işleyişine yönelik mevcut yasal düzenlemelerin ayrıntılandırılması, Özel Eğitim Danışmanlığı hizmetinin yasal dayanağının oluşturularak destek eğitim hizmetleri kapsamında sağlanmasına ihtiyaç duyulduğu sonuçlarına varılmıştır.