Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve Sareç
Danışman: Güzin Karasu Sivas
Özet:
Bu araştırmanın amacı kaynaştırma/bütünleştirme eğitimine devam eden
işitme kayıplı öğrenciye sağlanan destek eğitim hizmetlerinin incelenmesidir. Betimleyici
durum çalışması olarak desenlenen araştırmada 6. sınıfa devam eden işitme
kayıplı öğrenciye sağlanan destek eğitim hizmetleri bir durum olarak ele
alınmıştır. Araştırmanın katılımcıları; işitme kayıplı öğrenci, anne ve babası,
alan, rehber ve destek eğitim odası öğretmenleri, okul yöneticileri ile özel
eğitim ve rehabilitasyon merkezi öğretmenleri ve yöneticisidir. Araştırmada yarı
yapılandırılmış görüşmeler, katılımcı bilgi formları, araştırmacı günlüğü,
doküman incelemesi, formel olmayan okuma anlama envanteri veri toplama
teknikleri kullanılmıştır. Araştırma verileri tümevarım analizi ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda; eğitimcilerin işitme kayıplı öğrencinin
özelliklerini bilmedikleri, akademik düzeyini belirleyerek değerlendirmedikleri,
okul fiziki koşulları ve ders materyallerinde yetersizliklerin yaşandığı,
işitme kayıplı öğrencinin destek eğitim odasında ihtiyaç duyulan derslerden
eğitim alamadığı, destek eğitim sürecindeki paydaşlar arasında iş birliği
çalışmalarının yapılmadığı, Özel Eğitim Danışmanlığı hizmetine ihtiyaç
duyulduğuna yönelik görüşlere ulaşılmıştır. Kaynaştırma/Bütünleştirme
uygulamalarının niteliğinin artırılması, destek eğitim ve destek eğitim odası
hizmetlerinin işleyişine yönelik mevcut yasal düzenlemelerin
ayrıntılandırılması, Özel Eğitim Danışmanlığı hizmetinin yasal dayanağının oluşturularak
destek eğitim hizmetleri kapsamında sağlanmasına ihtiyaç duyulduğu sonuçlarına
varılmıştır.