Türki Cumhuriyetlerden Gelen Öğrencilerin Üniversiteye Uyum Sürecinin İncelenmesi: Eskişehir Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ROYALA KAZIMOVA

Danışman: Yücel Şimşek

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmada Türki Cumhuriyetlerden gelen öğrencilerin üniversiteye uyum sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeline istinaden araştırılmıştır. Örneklem yöntemi olarak basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem

grubunu Türkiye’nin Eskişehir ilinde bulunan 3 üniversitede: Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir Teknik Üniversitesi’nde öğrenim gören Türki Cumhuriyetlerden gelen 379 öğrenciden oluşturmaktadır. Veriler Tuhanioğlu (2017) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış “Üniversite Uyum Ölçeği” ile toplanılmıştır. Verilerin cinsiyet, yaş, öğrenim gördüğü üniversite, eğitim gördüğü bölüm, okuduğu sınıf, uyruk, burs alma durumu, eğitim düzeyi, yaşadığı yer, anne-baba eğitim düzeyi, Eskişehir’de yaşam süresi gibi değişkenlere yönelik analizi için SPSS 30.0 paket programı, betimsel istatistikler, Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk normallik, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre Türki Cumhuriyetlerden gelen öğrencilerin akademik, sosyal, kişisel-duygusal, kurumsal uyum açısından uyum düzeylerinin “genel olarak uyum sağlıyorum” düzeyinde olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, okuduğu sınıf, uyruk, eğitim  düzeyi, Eskişehir’de yaşam süresi gibi değişkenler açısından uyum düzeylerinde anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrenim gördüğü üniversite, eğitim gördüğü bölüm, burs alma durumu, yaşadığı yer, anne-baba eğitim düzeyi değişkenleri açısından anlamlı farklılık olmadığı gözlemlenmiştir.