Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YELİZ ERDOĞAN
Danışman: Suzan Duygu Erişti
Özet:
STEAM eğitimi; bilim, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik disiplinlerine dair bilgi ve becerilerin bütünleşik bir şekilde öğrencilere kazandırılmasını hedefleyen bir yaklaşım olarak 21. yüzyıl becerilerinin edinimini de desteklemektedir. Bu araştırmada Görsel Sanatlar öğretmen eğitiminde STEAM'e ilişkin bilgi ve becerilerin arttırılması, STEAM odaklı öğrenme sürecinin planlanması ve daha iyi hale getirilmesi amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler Nvivo 12 nitel veri analiz programı aracılığıyla içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş, bütüncül ve detaylı bir bakış sunulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, araştırmanın uygulama öncesi süreci, uygulama süreci ve araştırma sorularına ilişkin bulgular olmak üzere üç başlık altında toplanmıştır. Araştırmacının uygulama süreci öncesi hazırlıklar eylem planının hazırlanması ve ders içeriğinin şekillenmesinde etkili olmuştur. Uygulama sürecinde öğrencilerin uzaktan eğitimin dezavantajlarına rağmen derse aktif katılım göstermeleri, etkinlikleri başarıyla tamamlamaları ve araştırmacının beklentilerinin üstünde performans göstermeleri dikkat çekicidir. Araştırma sorularına ilişkin bulgularda öğrencilerin derse yönelik yüksek motivasyonlarına, STEAM eğitimine yönelik ilgilerine ve bakış açılarına, Görsel sanatlar dersinde STEAM eğitimine dair düşüncelerine, ders süreci ve katılımcılara dair görüşlerine ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin STEAM eğitiminin gerekliliğine dair farkındalıklarının arttığı, öğretmen eğitiminde STEAM eğitiminin öneminin vurgulandığı, ders sürecinin zengin bir içeriğe sahip olduğu dolayısıyla böyle bir ders içeriğinin daha uzun zamana yayılması gerektiği tespit edilmiştir.