Açık ve uzaktan eğitimde öğrencilerin okulu bırakma nedenleri: Anadolu Üniversitesi açıköğretim sistemi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Eğitim ABD, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FARUK SAMET AGUŞ

Danışman: Mesut Kurulgan

Özet:

Bu betimleyici nicel araştırmanın amacı, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim

Sistemi öğrencilerinin okulu bırakma veya devam etmeme nedenlerinin ve bu nedenlerin

demografik gruplar arasındaki farklılıklarının ortaya çıkarılmasıdır. Veriler çevrimiçi

anket aracılığı ile toplanmıştır. Toplam 302 lisans ve ön lisans öğrencisi araştırmaya

katılmıştır. Araştırma sonucuna göre zaman kısıtlamaları ve motivasyon eksikliği okulu

bırakmada en önemli faktörlerdir. Öğrenim ücreti, okuldan beklenenlerin bulunamaması,

ders çalışma alışkanlığına sahip olunmaması ve akademik zorluk okul terkinde orta

derecede etkilidir. Tek başına öğrenme, öğretmenler ve diğer öğrenciler ile iletişimin

sınırlı olması, iletişim teknolojileri aracılığı ile öğrenme gibi uzaktan eğitim yöntemi ile

ilgili faktörlerin önem derecesi düşük olarak bulunurken, en az öneme sahip faktörler;

teknoloji yeterliği ve erişimi, iş ve okul değişikliği, aile ve sağlık sorunları olmuştur.

Ortaya çıkan bu nedenlerin önem dereceleri, okula başlama amacı, cinsiyet, yaş, eğitim

düzeyi, medeni durum, program türü, çalışma durumu ve ikamet yeri bakımından

farklılıklar göstermektedir.