Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sinema ve Televizyon, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BUĞRA MERT ALKAYALAR
Danışman: Özgür Çalışkan
Özet:
İnsanlık tarihini ve folkloru oluşturan söylenceler, masallar ve rivayetler,
korkunun birer parçasıdır. Folklor, coğrafyadan coğrafyaya değişiklik gösterse de ortak
korkulara, tuhaflıklara ve gerilimlere sahiptir. Antik çağlardan süregelen ve popüler
kültüre de yerleşmiş olan büyü ve cadılık da folklorun önemli bir parçasıdır. Sinemada
folklor, neredeyse sinemanın doğuşundan bu yana işlenmektedir. İngiliz Sinemasında
folklor ile cadılığın ortak paydada anlatımı “Folk Korku” [Folk Horror] adında bir terimin
ve türün doğuşuna öncülük etmiştir. Folk korku terimi, 2010 senesinde A History of
Horror’da Mark Gatiss’in kullanımı ile popülerlik ve resmiyet kazanmıştır. Robert
Eggers’ın The Witch (2015) adlı filminin ise 21. yüzyılda folk korkuyu dirilttiği iddia
edilmiştir. 21. yüzyıl yapımlarında, folk korku sinemasının öncü ve kült örneklerinin
günümüz dünyasının etkisiyle folk korku elementleri ile cadılığın farklı ve “modern” bir
biçimde işlendiği düşünülmektedir. Bu çalışmada 2015 sonrasında son on yılda gösterime
giren ve cadılığı temeline alan folk korku filmlerine odaklanılmıştır. Tezin örneklemi ile
alanyazınına uygun amaçlı olarak seçilen The Witch (2015), The Wailing (2016), Gretel
& Hansel (2020), Hellbender (2021) ve You Won’t Be Alone (2022) analiz edilmiş ve
yorumlanmıştır. Filmlerin analizi tür filmi eleştirisi kapsamında yorumlayıcı yaklaşım
yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Filmlerin analizinde folk korku zincirinin ögeleri, cadılık
tarihi, cadılık-kadın ilişkisi ve filmde korkunun yaratım biçimi ele alınmıştır. Folk korku
sinemasının yeni sayılabilecek bir alan oluşu ve bu kapsamdaki çalışmaların özellikle
ulusal alanda azlığı nedenleriyle bu tez çalışmasının ulusal alanda öncü bir nitelikte
olacağı düşünülmektedir.