Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EKREM ÇANKIRLI
Danışman: Aras Bozkurt
Özet:
Covid-19
Koronavirüs hastalığının kısa zamanda küresel hızla yayılması nedeniyle, sokağa
çıkma yasağı uygulanmıştır. Bu nedenle eğitim ortamlarında salgının etkisini
azaltmak ve önlem için ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim kurumları
kapatılmıştır. Salgın bitene kadar diğer öğretim kurumlarda olduğu gibi
üniversitelerde de yüz yüze öğretim uygulamasına son verilmiştir. Eğitimde kesintilerin yaşanmaması ve
sürekliliğin sağlanabilmesi için Türkiye dahil çoğu ülkede acil uzaktan öğretim
kararı alınmıştır. Bu kapsamda dersler web tabanlı toplantı ve video konferans
uygulamalarında çevrimiçi verilmiştir. Pandemide çevrimiçi derslere olan
talebin aniden artması ile daha önce kalite sorunları olan yükseköğretim kurumsal
bilişim altyapısının, web tabanlı uygulamalarının, derslere erişim şartlarının,
ders içeriklerinin ve e-öğrenme malzemelerinin yetersizliği ve diğer yaşanan
olumsuzluklar nedeniyle çevrimiçi derslerin kalitesi sorgulanır hale gelmiştir.
Pandemide hızlanan bu süreçlere ilişkin sorunlar nedeniyle; araştırma konusu,
çevrimiçi derslerin kalite sorunları üzerinden belirlenmiştir. Bu bağlamda,
sunulacak tez ile Türkiye yükseköğretiminde çevrimiçi derslere ilişkin kalite kriterlerinin,
standartların oluşturulmasının ve kalite belgelendirme süreci uygulamasının,
kalite sorununu asgari seviyelere çekebileceği öngörülmüştür. Araştırmada nitel
araştırma yöntemi seçilerek bir durum çalışması yapılmıştır. Uzaktan eğitim
kalite güvencesi çerçevesinde ulusal ve uluslararası çevrimiçi ders kalite kriterleri,
kalite standartları ve kalite etiketi uygulamaları incelenmiştir.