Yükseköğretimde Çevrimiçi Derslerin Kalitesinin Ulusal ve Uluslararası Kriterler Bağlamında Değerlendirilmesi: Kalite Belgelendirme Süreç Önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EKREM ÇANKIRLI

Danışman: Aras Bozkurt

Özet:

Covid-19 Koronavirüs hastalığının kısa zamanda küresel hızla yayılması nedeniyle, sokağa çıkma yasağı uygulanmıştır. Bu nedenle eğitim ortamlarında salgının etkisini azaltmak ve önlem için ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim kurumları kapatılmıştır. Salgın bitene kadar diğer öğretim kurumlarda olduğu gibi üniversitelerde de yüz yüze öğretim uygulamasına son verilmiştir.  Eğitimde kesintilerin yaşanmaması ve sürekliliğin sağlanabilmesi için Türkiye dahil çoğu ülkede acil uzaktan öğretim kararı alınmıştır. Bu kapsamda dersler web tabanlı toplantı ve video konferans uygulamalarında çevrimiçi verilmiştir. Pandemide çevrimiçi derslere olan talebin aniden artması ile daha önce kalite sorunları olan yükseköğretim kurumsal bilişim altyapısının, web tabanlı uygulamalarının, derslere erişim şartlarının, ders içeriklerinin ve e-öğrenme malzemelerinin yetersizliği ve diğer yaşanan olumsuzluklar nedeniyle çevrimiçi derslerin kalitesi sorgulanır hale gelmiştir. Pandemide hızlanan bu süreçlere ilişkin sorunlar nedeniyle; araştırma konusu, çevrimiçi derslerin kalite sorunları üzerinden belirlenmiştir. Bu bağlamda, sunulacak tez ile Türkiye yükseköğretiminde çevrimiçi derslere ilişkin kalite kriterlerinin, standartların oluşturulmasının ve kalite belgelendirme süreci uygulamasının, kalite sorununu asgari seviyelere çekebileceği öngörülmüştür. Araştırmada nitel araştırma yöntemi seçilerek bir durum çalışması yapılmıştır. Uzaktan eğitim kalite güvencesi çerçevesinde ulusal ve uluslararası çevrimiçi ders kalite kriterleri, kalite standartları ve kalite etiketi uygulamaları incelenmiştir.