Kaynaştırma Ortamında Meslek Lisesine Devam Eden İşitme Kayıplı Öğrencilerin Aldığı Destek Eğitim Hizmetlerine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nur Abdulhayoğlu

Danışman: Güzin Karasu Sivas

Özet:

Bu araştırmada, meslek liselerinde kaynaştırma/bütünleştirme ortamında öğrenim gören işitme kayıplı meslek lisesi öğrencilerinin, eğitim süreçlerinde ne tür Destek Eğitim Hizmetleri (DEH) aldıkları, eğitim sürecinde iyi işleyen yönlerin ve sorunların neler olduğunun ve mevcut sorunlara yönelik çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırmada, lise düzeyinde öğrenim gören öğrenciler ve öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri; öğrenci ve öğretmen katılımcı bilgi formu, yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve ses kayıtları, araştırmacı günlüğünden oluşmaktadır. Toplanan veriler tümevarım analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, işitme kayıplı öğrencilere sağlanan DEH’lerde; öğrencilerin akademik gelişimlerini etkili bir şekilde destekleme, uygun BEP hazırlama, değerlendirme ve sınıf geçme konularında sorunların sürdüğünü göstermektedir. Atölye ve laboratuvarlarda DEH’lerin öğretmenlerin bireysel çabaları boyutunda kaldığı, öğrencilerin mesleki alanlara yerleştirilirken özel gereksinimlerinin göz ardı edilebildiği, bu durumdan kaynaklanan sorunların meslek derslerine yönelik DEH’leri olumsuz etkilediği, atölye ve laboratuvar ortamında yapılacak akademik ve fiziksel uyarlamalara yönelik belirsizlik yaşandığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunun kaynaştırmaya ilişkin olumlu görüşe sahip olmakla birlikte, bir kısmının DEH’leri ek iş/yük olarak gördükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin, öğrencilere DEH sunmakta kendilerini yetersiz gördükleri, kendilerine sağlanan DEH’lerin ve süreçteki iş birliği çalışmalarının yetersiz olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda, araştırmanın meslek liselerinde etkili destek eğitim hizmetlerinin sunulmasında ve geliştirilmesinde önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.