7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Eşitlik, Sevgi ve Saygı Değerlerine Yönelik Algısının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ BÖLÜMÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceren DEMİR

Danışman: Elvan Günel

Özet:

Sosyal Bilgiler dersi, en temel amacı bireye etkin vatandaş yetiştirmek olan bir ilkokul, ortaokul dersidir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciye kazandırılması amaçlanan çeşitli değerler vardır. Bu araştırmada da Sosyal Bilgiler dersi 7. Sınıf öğrencilerinin eşitlik, sevgi, saygı değerlerine yönelik algıları incelenmiş ayrıca Sosyal Bilgiler dersi Etkin Vatandaşlık ve Küresel Bağlantılar öğrenme alanları bağlamında, öğrencilerin eşitlik, sevgi, saygı değeri algılarının nasıl şekillendiğini anlamak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşmeler, ders gözlemleri, ders günlükleri ve araştırmacı günlüğünden elde edilmiştir. Veriler NVivo 14 paket programı kullanılarak tümevarımsal analiz yöntemi benimsenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin eşitlik, sevgi ve saygı değerlerine olumlu anlamlar yükledikleri fakat hem okulda hem ailelerinde hem de toplumda bu değerlerin eksik olduğuna inandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Kız öğrencilerin toplumda cinsiyetleri sebebiyle eşitsizliğe uğradığını dile getirirken, erkek öğrencilerin eşitsizliğe uğramadıklarını dile getirmesi araştırmanın bulgularından birisidir. Katılımcıların çoğu günümüzde eşitlik, sevgi, saygı değerlerinin azaldığını düşünmektedir. Etkin Vatandaşlık ve Küresel Bağlantılar öğrenme alanlarının öğretim sürecinde ise sırasıyla eşitlik ve saygı değerinden sıkça bahsedildiği fakat sevgi değerinin öğretim süreci içinde yer almadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler dersinde bu öğrenme alanlarının işlenmesinden sonra öğrencilerin eşitlik, sevgi, saygı değeri farkındalıklarının geliştiği bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Eşitlik, Sevgi, Saygı, Değerler Eğitimi, Etkin Vatandaşlık, Küresel Bağlantılar, Olgu Bilim