Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ BÖLÜMÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ceren DEMİR
Danışman: Elvan Günel
Özet:
Sosyal
Bilgiler dersi, en temel amacı bireye etkin vatandaş yetiştirmek olan bir
ilkokul, ortaokul dersidir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciye kazandırılması
amaçlanan çeşitli değerler vardır. Bu araştırmada da Sosyal Bilgiler dersi 7.
Sınıf öğrencilerinin eşitlik, sevgi, saygı değerlerine yönelik algıları incelenmiş ayrıca
Sosyal Bilgiler dersi Etkin Vatandaşlık ve Küresel Bağlantılar öğrenme alanları
bağlamında, öğrencilerin eşitlik, sevgi, saygı değeri algılarının nasıl
şekillendiğini anlamak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu
bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşmeler, ders gözlemleri,
ders günlükleri ve araştırmacı günlüğünden elde edilmiştir. Veriler NVivo 14
paket programı kullanılarak tümevarımsal analiz yöntemi benimsenerek analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin eşitlik, sevgi ve saygı
değerlerine olumlu anlamlar yükledikleri fakat hem okulda hem ailelerinde hem
de toplumda bu değerlerin eksik olduğuna inandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Kız
öğrencilerin toplumda cinsiyetleri sebebiyle eşitsizliğe uğradığını dile
getirirken, erkek öğrencilerin eşitsizliğe uğramadıklarını dile getirmesi araştırmanın bulgularından
birisidir. Katılımcıların çoğu günümüzde eşitlik, sevgi, saygı değerlerinin azaldığını
düşünmektedir. Etkin Vatandaşlık ve Küresel Bağlantılar öğrenme alanlarının
öğretim sürecinde ise sırasıyla eşitlik ve saygı değerinden sıkça bahsedildiği
fakat sevgi değerinin öğretim süreci içinde yer almadığı bulgusuna
ulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler dersinde bu öğrenme alanlarının
işlenmesinden sonra öğrencilerin eşitlik, sevgi, saygı değeri
farkındalıklarının geliştiği bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler:
Sosyal Bilgiler, Eşitlik, Sevgi, Saygı, Değerler Eğitimi, Etkin Vatandaşlık, Küresel
Bağlantılar, Olgu Bilim