Öğretim Elemanları Perspektifinden Eşzamanlı Çevrimiçi Öğrenme Deneyimi: Ders Gözlem Süreci


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLSÜM ORHAN

Danışman: Aras Bozkurt

Özet:

Uzaktan eğitimde kaliteyi artırmak için sadece öğrenenler değil aynı zamanda öğretenler üzerinde de durulması gerekmektedir. Bu amaçla çevrimiçi öğreten dönüşümünü desteklemek ve öğretenleri güçlendirmek adına eleştirel yansıtıcı uygulamaların uzaktan eğitimde artırılmasına ihtiyaç vardır. Nitekim, uzaktan eğitimde yansıtıcı uygulamalara dayanan mesleki gelişim çalışmalarının geri planda kaldığı görülmektedir. Covid-19 Pandemisi ile uzaktan eğitime artan ilgi aynı zamanda birçok yükseköğretim kurumunda mesleki gelişim çalışmalarının hız kazanmasına etki etmiştir. Ancak mesleki eğitimin önemli bir parçası haline gelen ders gözlemine yüz yüze eğitimde çok sık rastlanmasına rağmen, çevrimiçi eşzamanlı derslerin gözlemine dair yapılan çok az uygulama ve araştırma vardır. Bu çalışmalar içerisinde öğretenlere yönelik yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmada ders gözlem sürecini tamamlayan İngilizce öğretim elemanlarının bu süreçte yaşadıkları duygu ve deneyimleri ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninde kurgulanan bu çalışmaya Dumlupınar Üniversitesi’nde Yabancı Diller Yüksekokulu’nda İngilizce Hazırlık Programında İngilizce Dili öğretiminde görev alan ve ders gözlemi sürecini tecrübe eden gönüllü 7 öğretim görevlisi katılmıştır. Araştırmacı tarafından yürütülen yarı-yapılandırılmış görüşme ile araştırma verileri toplanmış ve bu veriler kodlama ve devamında temaların çıkarılması yoluyla analiz edilmiştir. Bu çalışma ile ders gözlem sürecinde yoğun olarak “heyecan, mutluluk, tatmin, memnuniyet” gibi olumlu duyguların hissedildiği, bu hislerin her bir katılımcı için ayrı anlamlara geldiği ve gözlem süreci sonrasında olumlu anlamda birtakım değişim yaşandığı ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda ortaya çıkan bulgular araştırma soruları kapsamında üç ana tema altında toplanarak tartışılmıştır: “gözleme genel bakış”, “deneyimsel duyuşsal yansıma” ve “kazanımlara ilişkin algılar”. Çalışmanın sonunda öneriler sunulmuştur.