Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLSÜM ORHAN
Danışman: Aras Bozkurt
Özet:
Uzaktan eğitimde kaliteyi artırmak için sadece
öğrenenler değil aynı zamanda öğretenler üzerinde de durulması gerekmektedir. Bu
amaçla çevrimiçi öğreten dönüşümünü desteklemek ve öğretenleri güçlendirmek
adına eleştirel yansıtıcı uygulamaların uzaktan eğitimde artırılmasına ihtiyaç
vardır. Nitekim, uzaktan eğitimde yansıtıcı uygulamalara dayanan mesleki
gelişim çalışmalarının geri planda kaldığı görülmektedir. Covid-19 Pandemisi
ile uzaktan eğitime artan ilgi aynı zamanda birçok yükseköğretim kurumunda
mesleki gelişim çalışmalarının hız kazanmasına etki etmiştir. Ancak mesleki
eğitimin önemli bir parçası haline gelen ders gözlemine yüz yüze eğitimde çok
sık rastlanmasına rağmen, çevrimiçi eşzamanlı derslerin gözlemine dair yapılan
çok az uygulama ve araştırma vardır. Bu çalışmalar içerisinde öğretenlere
yönelik yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmada ders gözlem
sürecini tamamlayan İngilizce öğretim elemanlarının bu süreçte yaşadıkları
duygu ve deneyimleri ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji
deseninde kurgulanan bu çalışmaya Dumlupınar Üniversitesi’nde Yabancı Diller
Yüksekokulu’nda İngilizce Hazırlık Programında İngilizce Dili öğretiminde görev
alan ve ders gözlemi sürecini tecrübe eden gönüllü 7 öğretim görevlisi
katılmıştır. Araştırmacı tarafından yürütülen yarı-yapılandırılmış görüşme ile
araştırma verileri toplanmış ve bu veriler kodlama ve devamında temaların
çıkarılması yoluyla analiz edilmiştir. Bu çalışma ile ders
gözlem sürecinde yoğun olarak “heyecan, mutluluk, tatmin, memnuniyet” gibi
olumlu duyguların hissedildiği, bu hislerin her bir katılımcı için ayrı
anlamlara geldiği ve gözlem süreci sonrasında olumlu anlamda birtakım değişim
yaşandığı ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda ortaya çıkan bulgular araştırma
soruları kapsamında üç ana tema altında toplanarak tartışılmıştır: “gözleme
genel bakış”, “deneyimsel duyuşsal yansıma” ve “kazanımlara ilişkin algılar”. Çalışmanın
sonunda öneriler sunulmuştur.