Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Öğretim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve Öner Şen
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Gülsün Kurubacak
Eş Danışman: Serap Uğur
Özet:
Aralık 2019’da Çin'in Wuhan eyaletinde COVID-19 olarak isimlendirilen bulaşı düzeyi yüksek bir salgın ortaya çıkmıştır. Bu küresel salgın nedeniyle eğitim kurumları yüz yüze eğitime son vermiş ve hazırlıksız bir şekilde uzaktan eğitime geçmek zorunda kalmıştır. Türkiye'de 11 Mart 2020 tarihinde ilk COVID-19 vakasının tespit edilmesinden sonra, Millî Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) kararı ile uzaktan eğitime geçilmiş, okulöncesi eğitim kurumları da MEB’in oluşturduğu platformlar üzerinden uzaktan eğitim vermeye başlamıştır. Bu dönemde okulöncesi uzaktan eğitim süreçlerine ilk kez katılmak zorunda kalan öğretmen, öğrenci ve veliler birçok sorunla karşılaşmış, uzaktan eğitimin avantaj ve dezavantajlarını yaşayarak deneyimlemişlerdir. Bu araştırma, COVID-19 küresel salgın dönemi okulöncesi uzaktan eğitim süreçlerinde görev yapan öğretmenlerin deneyimlerini, karşılaştıkları sorunları, geliştirdikleri çözümleri ve gerçekleştirdikleri başarılı uygulamaları ortaya çıkararak, okulöncesi uzaktan eğitimin gelecekte tekrar uygulanması durumunda, bu eğitimi daha iyi nasıl yapabileceklerine dair öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Temel nitel araştırma modelinin prosedürlerini takip eden bu araştırma, okulöncesi uzaktan eğitim süreçlerinde görev yapan sekiz öğretmenden derinlikli görüşmeler yoluyla toplanan verilere dayanmaktadır. Veri analizinde, kodlama, kategori ve tema oluşturma teknikleri kullanılarak daha çok katılımcıların perspektiflerini ön plana çıkaran yorumlayıcı yaklaşımdan yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, okulöncesi uzaktan eğitim süreçlerinde teknolojik altyapı oldukça önemli bir rol oynamıştır. Bu süreçte, velilerin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik düzeyleri okulöncesi eğitimin kalitesine belirgin etkiler yapmıştır. Uzaktan eğitim süreçlerine hazırlıksız yakalanan öğretmenler, bu süreçteki kendi deneyimlerinden hareketle, uzaktan eğitimin kalitesini artıran birçok pratik geliştirmiştirler. Bu araştırmanın bulgularından hareketle, gelecekte tekrar okulöncesi dönemde uzaktan eğitime geçilmesi durumunda, teknolojik eşitsizlikler ve velilerin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik düzeyinden kaynaklanan olumsuz etkileri en aza indirecek eğitim politikalarının geliştirilmesi önerilmektedir.