Hayat bilgisi dersinde eğitsel dijital oyunlarla desteklenen ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TURAN TUNAHAN YOLAL

Danışman: Ali Ersoy

Özet:

İlkokulda öğretmen merkezli öğretim yaklaşımları öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları karşısında yetersiz kalabilmektedir. Bu nedenle eğitsel dijital oyunlar ve ters yüz öğrenme (TYÖ) gibi yenilikçi yöntemlerin kullanıldığı araştırmalar; iyileştirilmiş öğrenme deneyimi, derse yönelik ilginin artması ve etkin öğrenmenin sağlanması gibi olumlu sonuçlar sunmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, ters yüz öğrenme modeli ile yürütülen hayat bilgisi dersinde eğitsel dijital oyunların akademik başarıya etkisini belirlemektir. TYÖ modeline eğitsel dijital oyunların dahil edildiği bu araştırmada, nicel bir yaklaşım benimsenmiştir. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde yarı deneme modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Bahçelievler İlçesi'nde bulunan bir devlet ilkokulunda 3.sınıf düzeyinde öğrenim gören ve uygun örnekleme yöntemine göre seçilen 30'u deney grubu, 30'u kontrol grubu olmak üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama süreci 3 hafta sürmüştür. Araştırma verileri, Hayat Bilgisi Dersi ''Ülkemizde Hayat Ünitesi Akademik Başarı Testi" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 27 programı kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları, akademik başarı düzeyleri açısından karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalar, bağımsız örneklem t-testi ve bağımlı örneklem t- testi gibi uygun parametrik testlerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, TYÖ modeline eğitsel dijital oyunların dahil edilerek işlenildiği derslerde, öğrencilerin akademik başarılarının deney grubu lehine anlamlı derecede arttığı sonucuna ulaşılmıştır.