Görsel sanatlar eğitiminde veri görselleştirme üzerine a/r/tografik bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FIRAT BİLAL

Danışman: Suzan Duygu Erişti

Özet:

İnsanın bilgi olarak tanımladığı birikimler ve kazanımları, veri ve veri setlerinden meydana gelmektedir. Verilerin daha iyi anlaşılması ve etkililiğini ön plana çıkarmak için kullanılan en etkili yöntem veriyi görselleştirmektir. Farklı görsel anlatım dilleri kullanılarak verilerin daha kolay ve doğru bir biçimde anlaşılması sağlanmaktadır. Gelişen teknoloji ile günümüzde görsel bilgi sistemlerinin kullanımının artması, görsel kültür iletişiminde yeni ihtiyaçlar ortaya çıkardı. Görsel sanatlar eğitimi, sürekli gelişen ve değişime uğrayan bu bilgilerin nasıl kullanılması gerektiği konusunda önemli bir noktada durmaktadır. Bu çalışmanın amacı "Veri görselleştirme" kelimesinin anlamını en geniş şekilde düşünmek ve bunun güzel sanatlar eğitimine entegrasyonundaki süreci a/r/tografi eğitimi ve proje tabanlı öğrenme modeli ile deneyimlemek, gözlemlemek ve çözüm önerileri sunmaktır. Bu araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim yılı Güz ve Bahar döneminde Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü 4. sınıf grafik ana sanat öğrencileri ile 16 haftalık ders süreci içerisinde toplanan verilerle şekillenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını bu dersi seçen ve katılımcı olmayı kabul eden 12 öğrenci, 2 alan uzmanı, dersin yürütücüsü ve araştırmacı oluşturmaktadır. Bu araştırmada, doküman incelemesi, gözlemler, video ve ses kayıtları, öğrenci günlükleri, araştırmacı günlükleri ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler veri toplama aracı olarak kullanılmış, elde edilen veriler "betimsel analiz yöntemi" kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin süreç içerisindeki oluşturdukları rizomatik yapı ele alınmış, proje tabanlı öğrenme modeli ile desteklenen a/r/tografi eğitiminin güzel sanatlar eğitimindeki önemi ortaya koyulmuştur. Anahtar Sözcükler: Veri görselleştirme, Sanat eğitimi, A/r/tografi eğitimi, A/r/tografik sorgulama, Proje tabanlı öğrenme.