Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEYİT IŞIKLI
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Elif Akay
Eş Danışman: Murat Doğan
Özet:
İşitme kayıplı öğrencilerin dil ve iletişim
becerilerinde, sosyal etkileşimlerinde ve akademik gelişimlerinde aileler ve
öğretmenler önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada
kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarındaki işitme kayıplı öğrencilerin okul ve
okul dışı ortamlardaki iletişim becerilerinin sosyal ve akademik becerilere
yansımasına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Olgubilim araştırması olarak desenlenen bu araştırmanın katılımcılarını Kars
ilinde kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarında eğitim gören işitme kayıplı 10
öğrencinin ebeveynleri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
yarı yapılandırılmış görüşmeler, yansıtmalı araştırmacı günlüğü ve belgeler ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda Kars ilinde kaynaştırma/bütünleştirme ortamında ilköğretime devam
eden işitme kayıplı öğrencilerin ebeveynlerinin erken dönem tıbbi ve eğitime
yönelik müdahaleler hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları ve müdahalelere
yönelik yönlendirmeye ihtiyaçları olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin ise
kaynaştırma/bütünleştirme ortamındaki eğitim uyarlamaları ve destek özel eğitim
hizmetleri konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmadıkları yönünde görüş
bildirdikleri görülmüştür. Her iki katılımcı grubu da kaynaştırma/bütünleştirme
ortamında ilköğretime devam işitme kayıplı öğrencilerin erken dönem müdahalelerden yararlanamamaları
sonucu dil ve iletişim becerilerinde sınırlılıklar olduğunu, bu durumun sosyal etkileşime ve akademik
gelişime olumsuz yansımaları olduğunu belirtmiştir. Son olarak işitme kayıplı
çocukların iletişim becerilerinin, sosyal ve akademik performanslarının
gelişimine yönelik çeşitli önerilerde bulunmuşlardır.