Mobil uygulamalarda farklı ihtiyaç gruplarına yönelik arayüz çözümlemeleri üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KAHRAMAN SONER KAYA

Danışman: Ebru Selcan Baranseli Arslan

Özet:

Web 2.0 ve sonrasında geliştirilen internet teknolojileri sayesinde her geçen gün internet kullanıcı sayısı artmaktadır. Mobil kullanıcıların da artması ve kullanıcıların çeşitlenmesi ile kullanıcı deneyimi her geçen gün daha da önemli bir kriter haline gelmiştir. Kullanıcı deneyiminin önemli enstrümanlarından biri olan grafiksel kullanıcı arayüzü tasarımları da kullanılabilirlik kriterleri açısından geliştirilmektedir. Bu bağlamda bu tezde öncelikle farklı ihtiyaç gruplarına yönelik akademik çalışmalar taranmış ve incelenmiştir. Çalışmada grafik tasarım ve dijital teknolojilerin ilişkisi araştırılmış, kullanıcı arayüzü tasarım eğilimleri, kullanılabilirlik kriterleri ve arayüzü oluşturan bileşenler çerçevesiyle sınırlandırılmıştır. Farklı ihtiyaçlara sahip kullanıcılaarın gereksinimleri, mobil arayüz tasarımlarının kullanılabilirliğini etkileyen etmenler açısından araştırılmıştır. Tez çalışması 4 bölümden oluşmaktadır. 1. bölümde grafik tasarımın dijital teknolojilerle etkileşim süreci incelenmiştir. 2. bölümde belirlenen farklı ihtiyaç gruplarının kullanıcı deneyimi ve kullanılabilirlik gereksinimleri arayüz tasarımı çerçevesinde irdelenmeye çalışılmış, kullanılabilirlik yönünden değerlendirilen arayüz tasarım eğilimleri örneklerle açıklanmıştır. 3. bölümde, grafik tasarım ürünü olarak mobil uygulama arayüz tasarımlarının tarihsel gelişimine değinilmiş, arayüzün farklı bileşenleri çeşitli ihtiyaçlara göre açıklanmaya çalışılmıştır. 4. bölümde literatür taraması ve mobil uygulama arayüzlerinden elde edilen bilgiler ışığında bir mobil uygulama örneği geliştirilmiştir. Projeyle, özel bir ihtiyaç grubu olarak, 60 yaş üstü mobil uygulama kullanıcıları için arayüz çözümlemeleri için bir tartışma başlatmak amaçlanmıştır