Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERPİL GÖRÜR
Danışman: Kemal Uludağ
Özet:
20. yüzyılın başlarında teknolojinin gelişimi ile birçok disiplinde yenilikler meydana geldi. Beton ve çeliğin inşaat alanında kullanılması gibi yeni malzeme ve teknikler, mimari alanda gelenekselden uzak yaklaşımlar oluşturmaya uygun bir zemin hazırladı. 20. yüzyılın ilk yarısından itibaren ortaya çıkan modern mimari, özellikle 2. Dünya Savaşı sonrasında yaygın hale geldi. Brütalizm, modern mimari hareketin devamında, 1950'ler sonrası ortaya çıkan bir akımdır. Bu akım, malzeme olarak betondan üretilen, yalın, biçimsel olarak süslemeden uzak, keskin geometrik formlardan oluşur. Spesifik olarak akımın en belirgin özelliği malzeme fonksiyon ya da taşıyıcı elemanların anlaşılır olmasıdır. Malzemenin sadeliği ve ham halinin kullanımı bu yapılarda heykelsi bir izlenim yaratır. Bu sebeple Brütalist yapılar incelendiğinde plastik sanatlar ile bağ kurmak mümkündür. Brütalist yapıların temel özellikleri dikkate alınarak değerlendirildiğinde heykel alanında ve çağdaş seramik sanatında benzer özellikler taşıyan eserler görülür. Klasik seramik sanatını incelediğimizde karşılaştığımız seramik ürünler, sırsız yüzeylerden oluşan, pürüzlü, ham ve kaba bir estetik algısı oluşturur. Bu bağlamda klasik seramik sanatında brütalist eğilimler araştırma kapsamında detaylı incelenecektir. Günümüz endüstriyel seramik sanatı, seramik karo endüstrisinde serigrafi baskı teknikleri, dijital baskı teknikleri ile yer ve duvar karosunda dekorlu üretim yöntemleri geliştirmiştir. İç mekanlarda endüstriyel stilin popülerleşmeye başlaması ile brüt beton görünümlü seramiklerin duvar ve zemin kaplamalarında sıklıkla kullanıldığı görülmektedir. Çağdaş seramik sanatı diğer sanat alanları gibi çağın getirilerinden ve teknolojiden faydalanarak gelenekselden uzaklaşmış yeni üslup ve yöntemler geliştirmiştir. Çağdaş seramik sanatında anıtsal değerler taşıyan, geometrik formlardan oluşan, teknik özelliklerin gizlenmediği, minimalist eserler bulunmakatadır. Bu çalışmada seramik sanatında bazı sanatçıların eserleri brütalist bir gözle yeniden incelenerek, seramik sanatı için brütalist etkinin ne olduğu konusu tartışılacaktır. | |||
With the development of technology at the beginning of the 20th century, innovations occurred in many disciplines. New materials and techniques, such as the use of concrete and steel in construction, paved the way for unconventional approaches to architecture. Modern architecture, which emerged from the first half of the 20th century, became widespread especially after the Second World War. Brutalism is a trend that emerged after the 1950s, in the continuation of the modern architectural movement. This movement consists of sharp geometric forms produced from concrete as a material, plain and formally away from ornamentation. Specifically, the most distinctive feature of the stream is that the material function or carrier elements are understandable. The simplicity of the material and the use of its raw form create a sculptural impression in these structures. For this reason, when Brutalist structures are examined, it is possible to establish a connection with the plastic arts. When evaluated by considering the basic features of brutalist structures, works with similar characteristics are seen in the field of sculpture and contemporary ceramic art. When we examine the classical ceramic art, the ceramic products we encounter create a rough, raw and rough aesthetic perception consisting of unglazed surfaces. In this context, brutalist tendencies in classical ceramic art will be examined in detail within the scope of the research. Today's industrial ceramic art has developed screen printing techniques, digital printing techniques and decorative production methods in floor and wall tiles in the ceramic tile industry. With the popularization of the industrial style in interiors, it is seen that exposed concrete-looking ceramics are frequently used in wall and floor coverings. Contemporary ceramic art, like other art fields, has developed new styles and methods that have moved away from the traditional by taking advantage of the technology and the returns of the age. In contemporary ceramic art, there are minimalist works that carry monumental values, consist of geometric forms, and where technical features are not hidden. In this study, the works of some artists in the art of ceramics will be re-examined with a brutalist eye, and the issue of what the brutalist effect is for the art of ceramics will be discussed. |