KLAVYELİ ÇALGILARDA PARMAK NUMARALARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ, Müzik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YILDIZ ÇİÇEK SİVRİ

Danışman: Ahmet Burak Basmacıoğlu

Özet:

Yapısal olarak büyük farklılıklar gösteren org, klavikord, klavsen ve piyano gibi klavyeli çalgılar tarih boyunca evrimlerini sürdürmüş, bu çalgılara özgü parmak numaraları da çalgılara paralel bir şekilde değişkenlik göstermiş, tekniğin ve müziğin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Bu süreçte çalgılarla birlikte repertuvarın da gelişmesine bağlı olarak parmak numaralarına olan yaklaşım ve bunları notaya aktarma biçimi sürekli olarak değişmiştir. Bu değişim genel hatlarıyla zamansal bir çizgi üzerinde takip edilebilse de bir dönem içinde farklı parmak kurallarının benimsendiği görülebilmektedir. Parmak numaraları sadece teknik açıdan çözüm sunan bir alan değil, artikülasyon ve cümlelemeyi de doğrudan etkileyen bir unsurdur. Eserlerin, yazıldıkları dönemle örtüşen bir şekilde icra edilebilmesi adına bu çalışmada, non-legato çalış üslubundan legato çalış anlayışına kadar süregelmiş tüm farklı parmak numarası yaklaşımları verilmiştir.