Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Adem Yurdunkulu
Danışman: Çetin Terzi
Özet:
Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin kişisel performanslarına yönelik
algıları ile örgütsel dayanıklılık düzeyleri ve okul müdürünün kuantum liderlik
düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırmada
ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022
eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Düzce İlindeki ilköğretim ve orta öğretim
devlet okullarında görev yapan 4702 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini ise bu evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 409 öğretmen
oluşturmuştur. Araştırmadaki verilerin toplanmasında, Erçetin, Potas, Turan ve
Bisaso (2016) tarafından geliştirilen ‘‘Okul
Yöneticilerinin Kuantum Liderlik Davranışları Ölçeği’’, Özgenel, M. (2019)
tarafından geliştirilen ‘‘Öğretmen
Performans Değerlendirme Ölçeği’’ ve araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘Örgütsel Dayanıklılık Ölçeği’’ ve ‘‘Kişisel
Form’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde AMOS
21 ve SPSS 24 paket programları kullanılmıştır. Betimsel İstatiktik Teknikleri,
Bağımsız Grup T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Korelasyon
Katsayıları, Çoklu Varyans Analizi, Regresyon Analizi yönteminden
yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda:
erkek öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik algılarının ve
örgütsel dayanıklılık algılarının kadın öğretmenlerden anlamlı bir şekilde daha
yüksek olduğu; evli öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik
algılarının ve örgütsel dayanıklılık algılarının bekar öğretmenlerden anlamlı
bir şekilde daha yüksek olduğu; öğretmenlerin yaş, mesleki kıdem, görev
yaptıkları okuldaki öğretmen sayısı, mevcut okullarındaki görev süresi
değişkenleri açısından yöneticilerine ilişkin
kuantum liderlik algılarında, örgütsel dayanıklılık algılarında ve
performanslarına ilişkin algılarında
anlamlı bir fark olmadığı;
lisans mezunu öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik
algılarının ve örgütsel dayanıklılık algılarının yüksek lisans mezunu
öğretmenlerden anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu; mevcut müdür ile
0-1 yıl çalışan öğretmenlerin
yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik algılarının mevcut müdür ile 1-2 yıl
arası çalışan öğretmenlere göre anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu; mevcut
müdür ile 5 ve üzeri yıl çalışan öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin kuantum
liderlik algılarının ve örgütsel dayanıklılık algılarının mevcut müdür ile 1-2
yıl arası çalışan öğretmenlere göre anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu;
mevcut müdür ile 5 ve üzeri yıl çalışan öğretmenlerin performanslarına ilişkin
algılarının mevcut müdür ile 1-2 yıl ve 3-4 yıl çalışan öğretmenlere göre
anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu; yabancı dil öğretmenlerinin
yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik algılarının İHL meslek dersi
öğretmenlerine, yetenek dersleri öğretmenlerine, sözel ders öğretmenlerine,
sayısal ders öğretmenlerine ve PDR-Özel eğitim öğretmenlerine göre anlamlı bir
şekilde daha yüksek olduğu; İHL meslek dersi öğretmenlerinin, PDR-Özel eğitim
öğretmenlerinin, sınıf öğretmenlerinin, sayısal ders öğretmenlerinin örgütsel
dayanıklılık algılarının yabancı dil öğretmenlerine göre anlamlı bir şekilde
daha yüksek olduğu; PDR-Özel eğitim öğretmenlerinin örgütsel dayanıklılık
algılarının sözel ders öğretmenleri ve Meslek dersi öğretmenlerine göre anlamlı
bir şekilde daha yüksek olduğu; öğretmenlerin branş ve eğitim durumu
değişkenleri açısından performanslarına ilişkin algılarında anlamlı bir farkın
olmadığı; öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik algıları ile
örgütsel dayanıklılık ve performanslarına ilişkin algıları arasındaki anlamlı
bir ilişkinin olduğu; araştırma genelinde bağımsız değişkenlerin (öğretmenlerin
yöneticilerine ilişkin kuantum liderlik ve örgütsel dayanıklılık algıları)
bağımlı değişken (öğretmen performansı) üzerindeki etkinin %62,9’unu açıkladığı
belirlenmiştir.