Kaynaştırma/Bütünleştirme Ortamındaki Koklear Implantlı Bir Ortaokul Öğrencisinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Problem Çözme Becerisinin Desteklenmesi


Creative Commons License

Akay E., Karasu H. P., Turan Z.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2023

Proje Özeti

Toplumsal hayata uyum sağlamada en önemli stratejilerden biri problem çözme becerisidir. Tarih, coğrafya, vatandaşlık gibi içeriklerden oluşan sosyal bilgiler öğretiminin doğası gereği, problem çözme becerisi öğretim programında önemli bir yere sahiptir. İşitme kayıplı çocuklar, dil becerileri tam anlamıyla gelişmediğinde çok ögeli problemleri çözerken değişkenleri kontrol etmekte zorluk yaşayabilmektedir. Bu durum, kaynaştırma/bütünleştirme ortamındaki işitme kayıplı öğrencilerin problem çözmek için gereken stratejileri kullanmalarını sınırlandırmaktadır. Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma/bütünleştirme ortamındaki koklear implantlı bir ortaokul öğrencisinin destek eğitim odası hizmeti ile Sosyal Bilgiler dersindeki problem çözme becerisinin desteklenme sürecinin incelenmesidir. Çalışmada eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları koklear implantlı öğrenci, Sosyal Bilgiler öğretmeni ve geçerlik komitesi üyeleridir. Veriler gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme, belgeler, süreç ürünleri ve araştırmacı günlüğü kullanılarak toplanmıştır. On dört haftalık öğretimsel müdahalenin sonuçlarına dayanarak, öğrencinin sosyal bilgiler konularına ilişkin ön bilgilerini aktarmada ve kullanmada güçlük yaşadığı, problem çözme sürecindeki işlemlere ilişkin farkındalık kazandığı ve bu işlemleri bağımsız olarak gerçekleştirmede desteğe ihtiyaç duymaya devam ettiği söylenebilir