Akay E., Karasu H. P., Turan Z.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Toplumsal hayata uyum sağlamada en önemli stratejilerden
biri problem çözme becerisidir. Tarih, coğrafya, vatandaşlık gibi içeriklerden
oluşan sosyal bilgiler öğretiminin doğası gereği, problem çözme becerisi
öğretim programında önemli bir yere sahiptir. İşitme kayıplı çocuklar, dil
becerileri tam anlamıyla gelişmediğinde çok ögeli problemleri çözerken
değişkenleri kontrol etmekte zorluk yaşayabilmektedir. Bu durum,
kaynaştırma/bütünleştirme ortamındaki işitme kayıplı öğrencilerin problem
çözmek için gereken stratejileri kullanmalarını sınırlandırmaktadır. Bu
araştırmanın amacı, kaynaştırma/bütünleştirme ortamındaki koklear implantlı bir
ortaokul öğrencisinin destek eğitim odası hizmeti ile Sosyal Bilgiler
dersindeki problem çözme becerisinin desteklenme sürecinin incelenmesidir.
Çalışmada eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları
koklear implantlı öğrenci, Sosyal Bilgiler öğretmeni ve geçerlik komitesi
üyeleridir. Veriler gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme, belgeler, süreç
ürünleri ve araştırmacı günlüğü kullanılarak toplanmıştır. On dört haftalık
öğretimsel müdahalenin sonuçlarına dayanarak, öğrencinin sosyal bilgiler
konularına ilişkin ön bilgilerini aktarmada ve kullanmada güçlük yaşadığı,
problem çözme sürecindeki işlemlere ilişkin farkındalık kazandığı ve bu
işlemleri bağımsız olarak gerçekleştirmede desteğe ihtiyaç duymaya devam ettiği
söylenebilir