Turist Rehberliği Eğitiminde Aprantilik Uygulaması: Rol Modellerden Öğrenme Sürecinin Sosyal Öğrenme Teorisi Bağlamında İncelenmesi


Creative Commons License

Düz B.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.13, sa.2, ss.1959-1983, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Turist rehberliği eğitiminde aprantilik uygulamasına ihtiyaç duyulduğu alanyazında sıklıkla vurgulansa da konuya ilişkin araştırma bulguları sınırlıdır. Oysa aprantilik yapan öğrencilerin öğrenme süreçlerinin anlaşılması uygulamalı turist rehberliği eğitiminin planlanmasına katkı sunabilir. Bu çalışma yukarıda ifade edilen araştırma eksikliğinin giderilmesine katkı sağlamak amacıyla öğrencilerin aprantilik esnasındaki öğrenme süreçlerini sosyal öğrenme teorisi perspektifinden ortaya çıkarmıştır. Bulgulara göre aprantiler rol model alacakları turist rehberlerinin profesyonelliklerinin yanı sıra insani ilişkilerinin ve sosyal sermayelerinin niteliğini de önemsemektedir. Ayrıca sosyal öğrenme teorisi perspektifinden bakıldığında mesleklerin özgül niteliklerinin öğrenme süreçlerinde belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda aprantilik esnasında ücret karşılığında hizmet sunulması iş süreçlerine aktif katılımı zorunlu kılarak öğrenme verimliliğini arttırmaktadır. Ancak önceliğin hizmet sunumu olması nedeniyle öğrenme eylemleri zaman zaman geri planda kalmaktadır. Diğer bir önemli bulgu aprantilerin öğrenme süreçlerinin sadece turist rehberleri ve aprantiler tarafından yapılandırılmadığının; turları düzenleyen firmaların da dolaylı olarak süreci etkilediğinin tespit edilmesidir. Çalışmanın sonunda aprantilik esnasındaki öğrenme süreçlerinin iyileştirilmesi için öğrencilere, turist rehberlerine, seyahat işletmelerine ve üniversitelerin ilgili bölümlerine öneriler sunulmaktadır.

Although previous research highlights the need for apprenticeship in the tour guide training, research findings on the subject are limited. In this context, this study revealed students’ learning process during apprenticeship from the perspective of social learning theory. According to the findings, apprentices care about the quality of human relations and social capital as well as the professionalism of their role models. In addition, from the perspective of social learning theory, specific characteristics of professions are found to be decisive in learning processes. In this context, the provision of services for a fee during apprenticeship increases learning efficiency as it requires active participation; however, since the priority is service provision, learning actions sometimes fall behind in the process. Another important finding is that the companies organizing the tours also indirectly affect the process. At the end of the study, suggestions for improving the learning processes during apprenticeship are presented to students, tour guides, tour operators, and relevant departments of universities.